WooCommerce

Ochrana spotřebitele ve WordPress a WooCommerce, nová pravidla pro e-shopy v 2023

Novela o ochraně spotřebitele ve WooCommerce 2023
Autor příspěvku Tomáš Cirkl

Na Tři krále (6. 1. 2023) je účinná novela zákona na ochranu spotřebitele. Jedná se o největší novelu občanského zákoníku od roku 2014. Někdy se jí také říká Tlačítková novela.

Nechci zde rozebírat všechny změny, ale její součástí jsou i výrazné změny pro majitele e-shopů a protože ve WordPress máme plugin WooCommerce, chtěl bych v tomto článku přiblížit změny, které se tohoto e-shopového řešení týkají.

Níže popsané změny se týkají e-shopů prodávající zboží nebo služby koncovým zákazníkům (B2C).

Toret Toolkit – Komplexní řešení

Asi nejjednodušším způsobem, jak níže popsané body nastavit ve WooCommerce je pomocí pluginu Toret Toolkit, který vytvořil Toret.cz ve spolupráci s právničkou Petrou Dolejšovou. Cena pluginu je 2000 Kč a jeho nastavení vám nezabere déle než 15 minut.

Plugin upravuje a přidává nastavení ve WooCommerce, aby bylo možné upravit e-shop tak, aby splňoval požadavky novely občanského zákoníku.

Nová pravidla pro e-shopy v roce 2023

Pojďme si představit jednolité změny, které se přímo týkají WooCommece.

Detailní informace o změnách pro e-shopy (včetně právních) najdete v článku od elegal.cz.  Kouknout také můžete na toto video o nové novele, které platí nejenom pro Shoptet, ale pro všechny e-commerce řešení.

Nová pravidla pro výpočet slev u zboží

Končí umělé navyšování ceny kvůli zobrazení co největší procentuální slevy. Nově se musí sleva počítat z nejnižší prodávané ceny produktu  za posledních 30 dní.

Příklad: Produkt se celý rok prodává za 1000 Kč, ale týden před Black Friday je jeho běžná cena změněna na 2000 Kč. Při Black Friday je pak zlevněn na 500 Kč. Komunikovaná sleva musí tedy být 50% a ne 75%, protože nejnižší prodávaná cena za 30 dní je 1000 Kč a z toho se výše slevy vypočítává.

Toto nové pravidlo o slevách se nevztahují na služby a digitální obsah, ale pouze na zboží s výjimkou zboží s krátkou trvanlivostí (například potraviny nebo květiny).

Novela definuje použití slev následovně:

  • Jednorázová sleva – jako cena před slevou musí být uvedena nejnižší cena, za kterou se zboží prodávalo v posledních 30 dnech.
  • Postupné zvyšování slevy – jedná se o výjimku k předchozímu bodu. Jestliže se jedná o nepřerušenou slevu, která v čase roste, tak stále uvádíte cenu za posledních 30 dní, ale ne z této slevové akce.
  • Přerušení zvyšování slevy – pokud mezi slevovými akcemi uděláte pauzu, musíte slevu vypočítávat z té nejnižší ceny za posledních 30 dní.

Při nedodržení tohoto výpočtu slev hrozí pokuta od ČOI až do 5 milionů korun.

Jak se slevami pomáhá Toret Toolkit?

Plugin zaznamenává nejnižší cenu za posledních 30 dní v administraci pro správce obchodu, zároveň je možné si aktivovat zobrazení nejnižší ceny za posledních 30 dní i pro návštěvníka e-shopu.

Svíčkovna zobrazení nejlepší ceny a informace o dopravě

Reklamace

Termín pro tvz. domněnku vady zboží se  mění z 6 měsíců na 1 rok. Jedná se o výsledek reklamace, kdy v případě, že zákazník zboží reklamuje, tak se předpokládá, že zboží již bylo v chybném stavu prodáno. Je pak na e-shopu, aby dokázal, že tomu tak není.

Dále jsou nově eshopy odpovědné za:

  • zboží musí odpovídat obvyklým vlastnostem stejného druhu (hlavně se to týká funkčnosti a živostnosti zboží),
  • zákazník musí dostat se zbožím i příslušenství, obal a návod (stačí e-mailem),
  • zboží musí odpovídat popisu zboží z hlediska jeho funkčnosti či kompatibility (týká se hlavně elektroniky),
  • vady, spojené s nesprávným nebo chybným návodem.

Dalšími zajímavými změnami jsou, že e-shop odpovídá i za sliby v reklamě výrobce (prodává-li jejich zboží) a za vady softwaru (bezproblémové používání po dva roky s aktualizacemi).

Při nedodržení způsobu reklamace hrozí pokuta od ČOI až do 5 milionů korun.

Jak s reklamacemi pomáhá Toret Toolkit?

Zde je to hlavně o implementování změn do procesů správy obchodu.

Plugin přidává do WooCommerce pouze nový stav objednávky Reklamace, kde se při změně objednávky do tohoto stavu pošle zákazníkovi automaticky informační email o zahájení reklamace a zároveň umožňuje zadat výsledek reklamace jako poznámku k objednávce. Opět se výsledek odešle i e-mailem zákazníkovi. Dále pak plugin umožňuje přidat přílohu k jakémukoliv produktu a nastavit, kdy se zákazníkovi odešle (v jakém stavu objednávky v kombinaci se zemí zákazníka).

Toret Toolkit příloha produktu

Záruka a záruční listy

V případě, že garantujete záruku delší, než zákonem stanovené dva roky, tak bude potřeba posílat zákazníkům záruční list. Je to z důvodu důkazu o prodloužené záruce.

Záruční list stačí odeslat elektronicky na e-mail ve formě PDF.

Porušení pravidel pro záruky hrozí pokuta od ČOI až do 5 milionů korun.

Jak se zárukou pomáhá Toret Toolkit?

Plugin umožňuje přidat přílohu k jakémukoliv produktu a nastavit, kdy se zákazníkovi odešle (v jakém stavu objednávky v kombinaci se zemí zákazníka).

Recenze

Nově musí být na e-shopu uveden původ recenze. E-shop tedy bude muset umět dokázat, že recenze pochází od zákazníka, který produkt opravdu koupil nebo použil.

Pokud nemůžete pravost recenze ověřit, je nutné ji označit (například textem recenze není ověřená). Stejně tak je potřeba označovat recenze, za které jste zaplatili, jako placené nebo sponzorované“.

Při nedodržení způsobu označování recenzí hrozí pokuta od ČOI až do 5 milionů korun.

Jak s recenzemi pomáhá Toret Toolkit?

WooCommerce umožňuje nastavení, kdy recenze mohou vkládat pouze zákazníci, kteří produkt zakoupili. V nastavení pluginu Toret Toolkit najdete kontrolu a upozornění na to, zda to máte nastavené správně. Zároveň plugin umožňuje k recenzi přidat její typ (ověřená, neověřená, sponzorovaná). Informace o typu recenze je poté zobrazena v recenzi u produktu.

Recenze produktů u Toret Toolkit

Pokladna ve WooCommerce

Novele se někdy také říká Tlačítková novela kvůli změně textace na tlačítku pro odeslání objednávky. Nově tato úprava byla zanesena přímo do českého překladu WooCommerce a nemusí se tak nic řešit, stačí využívat aktuální verzi pluginu.

Další změnou v pokladně je upozornění zákazníka na kontrolu košíku, které musí v pokladně být viditelné, před odesláním objednávky.

Jak s pokladnou pomáhá Toret Toolkit?

V nastavení pluginu si můžete změnit textaci tlačítka pro odeslání objednávky. Pokud se vám nelíbí nové změní tlačítka z překladu WooCommerce, můžete si zde vybrat další alternativy připravené právníkem, případně si zadat vlastní text.

Zároveň plugin umožňuje přidat na začátek pokladny upozornění na kontrolu košíku před odesláním objednávky.

Toret Toolkit - Pokladna Toret Toolkit - Pokladna

Informace o dopravě na stránce produktu

Na stránce produktu by se nově měly zobrazovat informace o doručení zboží. Jedná se o termín dodání zboží. Pokud nebudete uvádět, bere se standardně 30 dní od potvrzení objednání. Další údaje jsou informace o dopravě, kde je potřeba informovat zákazníka o způsobech a cenách dopravy.

Jak s výpisem informací pomáhá plugin Toret Toolkit?

V nastavení pluginu si můžete zapnout propsání odkazu na stránku s informací o dopravě. Místo zobrazení odkazu si můžete vybrat z předpřipravených WooCommerce hooků. Dále si můžete nastavit globální dobu doručování produktu anebo si nastavit pro jednotlivé produkty dle potřeby. Informaci zobrazující dobu doručení také můžete umístit k produktu na vybrané místo pomocí hooku.

Svíčkovna zobrazení nejlepší ceny a informace o dopravě Kontrola obchodních podmínek a informací o ochraně osobních údajů

Na závěr už jen doporučím provést kontrolu obchodních podmínek a informací o ochraně osobních údajů, kde je potřeba zapracovat nové legislativní změny. S tímto je však potřeba se obrátit na právníky.

O autorovi

Tomáš Cirkl

Baví mě Internet a zvláště pak redakční systém WordPress. Jsem pravidelným účastníkem a přednášejícím na WordCamp Praha a WordPress konferencích.

Zanechat komentář

Získejte více informací o WordPress!

Připojte se do našeho emailového seznamu a nenechte si ujít informace, novinky a návody ze světa WordPressu.

Úspěšně jste se zapsali do našeho newsletteru. Děkujeme!

Tomáš Cirkl

Tomáš Cirkl

WordPress specialista

Blog WPlama.cz píši už více než 8 let. O WordPress přednáším a pořádám školení. Pro své klienty vytvářím a spravuji webové stránky.