Contact Form 7 patří mezi nejpopulárnější WordPress pluginy. Více než milion aktivních instalací a skvělé hodnocení 4.6 z 5 je skvělá vizitka.
Nicméně ani zdaleka to není jediná možnost. Například nejpoužívanější premium plugin pro tvorbu formulářů je Gravity Forms.
V tomto článku porovnáme nejoblíbenější plugin pro tvorbu formulářů, který je dostupný zdarma (Contact Form 7) a nejoblíbenější premium plugin pro tvorbu formulářů (Gravity Forms).
Podíváme se na to co, dostanete za své peníze při koupi Gravity Forms a zaměříme se, zda se skutečně vyplatí kupovat premium řešení pro tvorbu formulářů.
Contact Form 7 vs. Gravity Forms
Začněme tím, že si každý plugin představíme individuálně. Představíme si hlavní funkce pluginů a až poté je začneme porovnávat.
Contact Form 7: Jednoduchý, rychlý, zdarma
Mimo jiné, instalace Contact Form 7 obsahuje standardní kontaktní formulář, který je ihned připravený k integraci do stránek.
Po aktivaci pluginu stačí zkopírovat shortcode a vložit jej do příspěvku nebo stránky. Návštěvníci stránek pak mohou pomocí kontaktního formuláře posílat zprávy přímo do vašeho emailu.

Když chcete upravit formulář nebo vytvořit nový, můžete to udělat přes administrační rozhraní WordPressu. Plugin neobsahuje žádné omezení co do počtu formulářů.
Rozhraní pro tvorbu formuláře a přidávání polí není nikterak složité a jakmile si zvyknete na princip, není vůbec těžké vytvářet i větší formuláře.

Kliknutím na tlačítko Generovat kód se zobrazí nabídka polí formuláře. Stačí si vybrat typ a poté zkopírovat jeho shortcode do formuláře nalevo a těla emailu níže.


Když přijde na stylování formuláře, tak můžete použít základní HTML a CSS.
Contact Form 7 obsahuje slušnou porci typů polí, které můžete přidat do vašich formulářů. Mezi nimi najdete například datum, zaškrtávací box, nahrát soubor, email a další.
Po přidání pole musíte také přidat jeho výstup (shortcode) do těla emailu, jinak se nikdy nedozvíte co návštěvník vyplnil.
Shortcode získáte při tvorbě pole a tělo emailu najdete hned pod Generováním kódu.
Na konci stránky pod úpravami textu zpráv najdete Další natavení, které slouží k ovlivnění funkcí formuláře. Například zde můžete dát příkaz, aby byl návštěvník po odeslání formuláře přesměrován na danou URL.
Bohužel Contact Form 7 neumí zapsat posílané emaily do databáze, ale můžete jej propojit s Flamingo, které to umí.
Pokud chcete přidat na své stránky jednoduchý kontaktní formulář, tak je Contact Form 7 skvělou volbou.
Nedostatky pluginu jsou především v pokročilých funkcích, které chybí.
Gravity Forms: Velké množství funkcí a integrací
Gravity Forms to nejsou jen kontaktní formuláře. Gravity Forms neobsahuje předpřipravený formulář a po instalaci pluginu musíte na rozdíl od Contact Form 7 vytvořit svůj.
Ale práce s pluginem je velmi jednoduchá a nový formulář vytvoříte velmi rychle. Proces tvorby formuláře je přímočarý a ani tvorba složitějších formulářů není problematická.
Každý formulář může mít své vlastní nastavení. Těmito nastaveními můžete upravovat vzhled formuláře. Další nastavení slouží k maximálnímu poštu odeslání formuláře, nastavení času, kdy bude formulář aktivní, vynucení si přihlášení uživatele před odesláním a další.
Můžete vytvářet vlastní potvrzující zprávy, ktré se zobrazí po úspěšném odeslaní formuláře, případně můžete přesměrovat uživatele na další stránku. Zároveň lze nastavit email s upozorněním pro administrátora.
Gravity Forms ukládá vyplněné formuláře přímo do databáze. Každé odeslání si lze poté zobrazit přes WordPress administraci. Procházení je rychlé díky zabudovanému vyhledávání.
Během tvorby formuláře jej můžete zobrazit v náhledu. Jakmile jste spokojeni se vzhledem můžete jej vložit do stránky.
Vkládání do stránky můžete udělat zkopírováním shortcodu formuláře nebo přes ikonku ve vizuálním editoru.
Nejen kontaktní formulář
Gravity Forms obsahuje všechny nezbytné pole pro tvorbu kontaktního formuláře. Jsou mezi nimi různé typy výběrových polí, email, pole pro URL nebo nahrání souboru. Když však dojde k tvorbě dalších formulářů, je Gravity Forms tím pravým pluginem.
Při zakoupení osobní licence (personal license) jej můžete využít například pro vytvoření formuláře sloužícího k odeslání příspěvku skrze webové rozhraní. To je skvělé, když máte blog a nabízíte možnost vkládání příspěvků od vašich čtenářů, tzv guest post.
Tvorba formuláře pro vložení příspěvku přímo ze stránek je díky Gravity Forms jednoduchá. V závislosti na nastavení formuláře se může příspěvek uložit jako koncept, čeká na schválení nebo může být rovnou zobrazen.
Gravity Forms také obsahuje skupinu polí pro nastavení ceny. S nimi můžete vytvářet formuláře, kde se podle zadaných parametrů počítá cena.
Formuláře také lze dělat rozsáhlé a vícestránkové stránkové.
Další funkce pluginu Gravity Forms
I pouze s osobní licencí Gravity Forms je zde ještě další množství funkcí, které jsme ještě nezmínili.
Například s Gravity Forms lze vytvářet formuláře, kde se v závislosti na vyplněných polích další pole zobrazují nebo nezobrazují. To umožňuje tvořit takové formuláře, které byste si museli obvykle nechat zpracovat na zakázku. Zároveň se nabízí zcela nová možnost tvorby formulářů, kde pak lze získat přesně cílené informace.
Díky rozsáhle API můžete formuláře upravit přesně tak, jak vám budou vyhovovat. Můžete využít předdefinované CSS třídy nebo si vytvořit vlastní.
Další skvělou vlastností je podpora addonů. Například k objednávkovému formuláři si můžete přidat addon na platební bránu. Gravity Forms obsahuje addony pro Paypal, Authorize.Net, Stripe a další.
Rozšíření a addony pro Gravity Forms
Když přijde na rozšířitelnost, patří Gravity Forms mezi ty WordPress pluginy, které mají největší množství doplňkových rozšíření od třetích stran.
Ačkoliv držitelé osobní licence nemají přístup k addonům, tak držitelé firemní a vývojářské licence získají s pluginem i 18 dalších addonů.
Nicméně je zde ještě více addonů pro Gravity Forms, které dodávají další funkcionalitu a typy formulářů. Některé z nich jsou prémiové, ale najdete zde i velké množství addonů pro Gravity Forms zdarma.
Další addony můžete najít například zde:
Díky těmto addonům můžete do Gravity Forms přidat nové funkce nebo například podporu dalších služeb a nástrojů. Patří mezi ně propojení s online kalendáři, ekomercí, fakturačním softwarem a SMS službami.
Porovnání pluginů Contact Form 7 a Gravity Forms
Jen z pouhého přečtení recenzí jednotlivých pluginů by mělo být jasné, že Gravity Forms je výkonnější plugin pro tvorbu formulářů ve WordPressu. Nicméně ne každý potřebuje větší množství funkcí a prémiové řešení.
ZAČÍNÁME: CONTACT FORM 7
Když potřebujete rychle přidat běžný kontaktní formulář na stránky je Contact Form 7 vítězem. Plugin si můžete stáhnout zdarma z WordPress.org a nainstalovat ho přímo z WordPress administrace.
Díky předpřipravenému formuláři jej můžete uvést do chodu během několika málo minut.
Gravity Forms je nutné nejdříve zakoupit, stáhnout a až poté jej nainstalovat. Zároveň neobsahuje předpřipravený formulář, takže ho budete muset také nejdříve vytvořit.
POUŽITELNOST: GRAVITY FORMS
Chcete-li si formulář upravit a přidat do něj další políčka je práce s Gravity Forms příjemnější a jednodušší než s Contact Form 7. Nechci tím však říct, že práce s Contact Form 7 je těžká, to naopak. Nicméně obsahuje několik dalších kroků, které nesmíte vynechat. Díky tomu je Contact Form 7 náchylnější k chybám, kdy nemusíte dostávat všechny vyplněné informace.
Tvorba nebo úprava formuláře je s Gravity Forms jednodušší. Díky Drag and Drop rozhraní je úprava pozic chvilkovou záležitostí.
VLASTNOSTI: GRAVITY FORMS
S Gravity Forms lze vytvářet velké množství různých formulářů a v porovnání s Contact Form 7 je i lépe upravitelný.
Pokud započítáme i produkty třetích stran není o vítězi pochyb.
INTEGRACE: GRAVITY FORMS
Znovu, díky produktům třetích stran je Gravity Forms jasným vítězem i v tomto bodu.
CHYBOVÉ HLÁŠENÍ: REMÍZA
Oba pluginy disponují kontrolou chyb při pokusu o odeslání formuláře. Například, když uživatel nevyplní emailovou adresu, tak se zobrazí následující chyby.
PŘEKLAD A PODPORA VÍCE JAZYKŮ: REMÍZA
Contact Form 7 byl již přeložen do velkého množství jazyků, mezi které patří i čeština. Gravity Forms byl také již přeložen do několika jazyků a díky PO souborům je vcelku jednoduché udělat jakýkoliv překlad.
Gravity Forms má vlastní addon pro podporu pluginu WPML. Takže když vytváříte formulář, můžete poté pomocí WPML udělat jeho jazykové variace.
Contact Form 7 nepodporuje WPML, ale při troše snahy je možné vcelku snadno udělat stejný formulář jen v jiném jazyce.
CENA: CONTACT FORM 7
Kdo může soupeřit s něčím co je zadarmo? Gravity Forms obsahuje opravdu úžasné funkce, ale cena $199 za developerskou licenci je poměrně velká. Nicméně tato cena nemusí být konečná, protože je zde velké množství prémiových produktů třetích stran.
Nejnižší cena u Gravity Forms je pro osobní licenci, která umožňuje přístup ke všem hlavní funkcím pluginu, ale je nutné ji platit každý rok.
Pokud vám nevadí vložit do tvorby formulářů více času a snahy, tak je Contact Form 7 lepší volbou.
Součet
Contact Form 7: 2 body
Gravity Forms: 3 body
2x remíza
Vítěz: Gravity Form
Když pomineme cenu, je Gravity Forms výborný plugin na tvorbu formulářů. Obsahuje velké množství skvělých funkcí a úžasné uživatelské prostředí.
Nicméně pokud chcete vytvářet pouze standardní formuláře, zůstaňte u Contact Form 7.
Zdroj: Contact Form 7 vs Gravity Forms – Which is Best?
Dobrý den,
Článek chválím a měl bych k formulářům ve WP velmi konkrétní dotaz. Mám za úkol udělat formulář o více krocích. V prvním kroku je pouze textové pole a submit, po vyplnění a odkliknutí se otevře druhý krok v overlayi a do jednoho z polí se předá hodnota z prvního kroku. po kliknutí na odeslat poděkujeme za vyplnění a formulář zmizí. V Contact form 7 jsem tvorbu vzdal a nyní se rozhoduji zda zkusit Gravity forms, nebo napsání vlastního řešení v PHP. Co byste mi v tomto případě doporučil Vy? Děkuji.
Já bych se u takto specifického zadání držel vlastního formuláře.
Děkuji za odpověď asi to tak udělám. pěkný návod jsem našel tady -> http://www.sitepoint.com/design-a-multi-page-form-in-wordpress-introduction/
Tak CF7 je nejlepší, nejen proto, že je zdarma, ale je i jednoduchý. Cena GF se mi zdá přemrštěná 199 $ + ještě beztak 21% DPH a ještě k tomu jsou updaty POUZE NA ROK! To alespoň u WPML je vše lifetime, taky stojí podobně – na naše cca necelých 6 tisíc i s daní.
Inu, já po čase od CF7 odešel a zvykl jsem si na jednoduchý WP Forms Lite + reCAPTCHA.