Přiveďte více návštěvníků

Kompletní WordPress SEO návod pro začátečníky

Dobré WordPress SEO (optimalizace pro vyhledávače WordPress stránky) je nezbytné pro získání větší návštěvnosti z vyhledávačů. V tomto návodu se zaměříme na ty nejzákladnější aspekty optimalizace pro vyhledávače, které zvládnou i začátečníci, a které nejsou příliš technické.

Možná jste už někde četli, že WordPress, jako redakční systém, je SEO přívětivý. To je poměrně často i důvod, proč si lidé pro svůj blog WordPress vybrali.

I když se WordPress stará o to, aby kód, který vytváří, splňoval základní doporučení pro optimalizaci pro vyhledávače, existuje ještě mnoho věcí, na kterých můžete zapracovat a vylepšit je.

V případě, že chcete vylepšit SEO WordPress stránky a nechcete se do optimalizace pouštět sami, neváhejte nás poptat a my vám s tím rádi pomůžeme.

Seznam WordPress SEO tipů

Co byste měli vědět na začátku

  • Co je to SEO?
  • Proč je SEO důležité?

Základy WordPress SEO

  • Kontrola nastavení dostupnosti pro vyhledávače
  • Používejte přívětivou strukturu URL
  • S WWW nebo bez WWW
  • SSL certifikát a HTTPS

WordPress SEO plugin

  • XML mapa stránek
  • Přidání stránky do Search Console
  • Optimalizace příspěvků a stránek

Tipy pro WordPress SEO

  • Správné používání rubrik a štítků
  • Naučte se používat interní zpětné odkazy
  • Optimalizujte WordPress komentáře
  • Celé příspěvky nebo jen ukázka

Bezpečnost, rychlost a SEO

  • Optimalizace rychlosti a výkonu stránky
  • Optimalizace obrázků
  • Bezpečnost WordPress stránky

Co byste měli vědět na začátku

Před tím, než se pustíme do samotných praktických tipů, je dobré si něco o optimalizaci pro vyhledávače říci.

Co je to SEO?

SEO je zkratka ze slov (Search Engine Optimization), česky se tento výraz překládá jako optimalizace pro vyhledávače. Jedná se o strategii a postupy, jež se používají k vylepšení pozice ve vyhledávačích a získání z nich většího množství návštěvníků.

Optimalizace pro vyhledávače není žádný podvod na Google nebo Seznam. Jedná se pouze o optimalizaci a formátování kódu podle jejich doporučení.

Když pak lidé použijí klíčové slovo, jaké jste použili pro svou stránku nebo příspěvek, tak optimalizované webové stránky se zobrazí na vyšších pozicích a získají více prokliků.

Proč je SEO důležité?

Vyhledávače jsou často největším zdrojem návštěvnosti pro většinu webových stránek.

Google a další vyhledávače používají pokročilý algoritmus pro analýzu a hodnocení stránek. Vše se pak promítne do pozice webové stránky ve vyhledávači. Nicméně i když se jedná o pokročilé nástroje, je dobré jim pomoci s tím, o čem vaše stránka nebo příspěvek je.

Jestliže nemáte optimalizovanou stránku, může se stát, že vyhledávač správně nerozpozná o čem je a když lidé budou hledat její téma, ve výsledcích vyhledávání ji nenajdou.

Je velmi důležité, aby základní SEO bylo nastaveno u každé WordPress stránky. Je totiž jedno, jestli provozujete firemní stránku nebo blog, v obou případech je tématická návštěvnost z vyhledávačů to, co chcete.

Kontrola nastavení dostupnosti pro vyhledávače

WordPress obsahuje zabudované nastavení, které umí skrýt stránku před vyhledávači. Důvod existence tohoto nastavení je, že když není stránka hotová, nechcete, aby byla veřejně dostupná.

Nicméně občas se může stát, že jste toto tlačítko zaškrtli omylem nebo jste na něj po dokončení webu zapomněli.

Jestliže se vaše stránka nezobrazuje ve vyhledávačích, tak první věc, kterou byste měli zkontrolovat, je kontrola nastavení dostupnosti pro vyhledávače.

V administraci WordPress běžte do Nastavení → Zobrazování a najděte možnost Dostupnost pro vyhledávače.

Dostupnost pro vyhledávače
Dostupnost pro vyhledávače

Ta by neměla být zaškrtnutá v případě, že chcete mít web ve vyhledávačích.

Nakonec nezapomeňte kliknout na tlačítko Uložit změny.

Používejte přívětivou strukturu URL

Přívětivé URL obsahuje slova, která jasně vystihují obsah stránky nebo příspěvku a jednoduše se čtou lidem i vyhledávačům.

Pár příkladů přívětivých URL adres:

  • https://www.wplama.cz/wp-rocket-recenze/
  • https://www.wplama.cz/jak-vypnout-plugin-pres-ftp/

Všimněte si, že tyto URL jsou dobře čitelné a člověk ihned ví, co na nich najde.

URL adresy, které nejsou přívětivé vypadají takto:

  • https://www.wplama.cz/?p=11455
  • https://www.wplama.cz/?p=11388

Když je vidíte, vůbec nemáte ponětí, co na nich najdete.

Používáním správných trvalých odkazů vylepšíte své SEO.

Pokud chcete zkontrolovat své nastavení URL nebo jej změnit, ve WordPress administraci běžte do Nastavení → Trvalé odkazy. Doporučený formát je Název příspěvku. Nakonec nezapomeňte kliknout na tlačítko Uložit změny.

Nastavení trvalých odkazů
Nastavení trvalých odkazů

Pokud chcete o této problematice zjistit více, doporučuji se podívat na článek Kompletní pohled na trvalé odkazy a jejich nastavení ve WordPress.

POZOR: Jestliže je vaše stránka stará už několik měsíců a používá formát Datum a název nebo Rok, měsíc a název, nic neměňte.

Změna nastavení trvalých odkazů u již zavedené stránky může vést ke ztracení již získaných zpětných odkazů a s tím spojených pozic ve vyhledávání.

Pokud máte špatnou strukturu trvalých odkazů, ale zavedený web, doporučuji si na jejich změnu najmout profesionály, kteří změnu povedou a zajistí správné přesměrování odkazů.

S WWW nebo bez WWW

Jestliže právě začínáte svou webovou stránku, musíte se rozhodnout, zda budete používat formát URL s www (https://wplama.cz) nebo bez www (https://wplama.cz).

Pro vyhledávač by se jednalo o dvě rozdílné webové stránky, musíte si tedy jeden formát vybrat a držet se jej + zajistit přesměrování z toho druhého.

Preferovanou verzi nastavíte v administraci WordPress, kde dáte Nastavení → Obecné a do polí Instalace WordPressu (URL) a Úvodní stránka webu (URL) napíšete požadovaný tvar.

Základní nastavení
Základní nastavení

Z hlediska SEO je jedno, který formát vyberete.

Pokud vás tato problematika zajímá více, podívejte se na článek URL s WWW nebo bez WWW? Co je lepší?

SSL certifikát a HTTPS

SSL (Secure Sockets Layer) je technologie, která šifruje obsah mezi prohlížečem uživatele a serverem.

V dnešní době je standardem používat HTTPS protokol pro webovou stránku. Pokud jste ještě nepřešli z HTTP na HTTPS, měli byste to udělat ihned.

Kromě vylepšení SEO stránky bude i stránka návštěvníkům přívětivější a důvěryhodnější. Určitě totiž nechcete, aby se u adresy webu zobrazoval červený nápis Nezabezpečeno.

Web s HTTP
Web s HTTP

Certifikátů existuje celá řada, ale pokud nejste banka nebo neprovádíte online transakce, určitě si vystačíte s certifikátem Lets Encrypt. Certifikát je dostupný zdarma a každý dobrý hosting umožňuje jeho automatickou instalaci rovnou z uživatelské sekce.

Po instalaci certifikátu na hostingu je potřeba ještě zajistit, aby WordPress veškerý obsah načítal právě přes šifrované spojení HTTPS.

Zabezpečené připojení – Chrome

Nejjednodušším způsobem je využití pluginu Really Simple SSL, který na jedno kliknutí odvede veškerou práci za vás.

Detailní návod na instalaci SSL a HTTPS najdete v článku Jak nastavit u WordPress HTTPS (SSL).

WordPress SEO plugin

Jak už tomu ve WordPress bývá, i na SEO problematiku existuje celá řada pluginů.

Nejlepší způsob je si vybrat takový plugin, který celou problematiku řeší komplexně a je zdarma.

My používáme a doporučujeme Yoast SEO, o kterém jsme napsali kompletního průvodce. Dobrou alternativou je pak například plugin All in One SEO Pack.

Níže popisované body a příklady budou s využitím pluginu Yoast SEO.

XML mapa stránek

XML mapa webu
XML mapa webu

XML mapa webu je speciální soubor, který obsahuje seznam všech stránek, příspěvků, rubrik atd.. Díky němu dokáží vyhledávače jednoduše a rychle najít veškerý obsah.

Přidáním sitemapy webu sice nedocílíte žádného lepšího SEO, ale určitě pomůžete vyhledávači rychle najít obsah a začít jej indexovat.

Pokud využíváte Yoast SEO plugin, svojí mapu stránek najdete nejjednodušeji tak, že za doménu dopíšete sitemap_index.xml.

  • https://www.wplama.cz/sitemap_index.xml

Pokud už XML mapu webu máte, je dobré ji vložit do Search Console.

Přidání stránky do Search Console

Search Console (dříve Nástroje pro webmastery) je sada nástrojů od Google, které slouží majitelům webu ke zjištění statistik a informací webu spojených s vyhledávačem.

Najdete zde reporty a data, které vám pomohou porozumět, jak si web vede ve výsledcích vyhledávání. Také zde najdete výrazy, které lidé zadali a na které průměrné pozici se váš web zobrazuje.

Díky tomu zjistíte, co funguje a co ne a případně můžete upravit obsahovou strategii webu.

Návod jak web přidat do této služby najdete v článku Jak WordPress připojit k Google Search Console.

Search console přidání XML sitemapy
Search console přidání XML sitemapy

Po přidání webu do služby si v levém menu vyberte položku Soubory Sitemap a do pole pod nadpisem Přidání nového souboru Sitemap vložte adresu XML sitamapy webu.

Nakonec klikněte na tlačítko ODESLAT a zkontrolujte Stav u vložené XML mapy.

Po vložení mapy může nějakou dobu trvat, než ji Google zpracuje.

Optimalizace příspěvků a stránek

Pro spoustu majitelů WordPress stránek končí optimalizace tím, že instaluje a aktivuje SEO plugin. SEO je neustálý proces, kterému je potřeba se pořád věnovat.

U všech stávajících stránek nebo příspěvků byste se měli zaměřit na jejich optimalizaci a upravit u nich SEO nadpis (Title) a Meta popisek (Meta description).

V detailu příspěvku najdete Yoast SEO box, ve kterém vidíte náhled stránky ve vyhledávači. Když na náhled kliknete, zobrazí se pole pro úpravu.

Yoast SEO box
Yoast SEO box

Tyto popisky jsou sice důležité pro identifikace téma stránky, a proto by měli obsahovat klíčová slova, ale zároveň se ukazují i lidem, tudíž by měli být optimalizované i pro ně.

Ideální délka textu je znázorněna indikátorem pod napsaným textem. Tyto informace by měli být pro každou stránku unikátní a neměly by se nikdy kopírovat.

Detailní informace o tom, jak upravit SEO stránky nebo příspěvku najdete v článku Průvodce nastavením Yoast SEO: Detail příspěvku a stránky.

Tipy pro WordPress SEO

Pokud budete dodržovat výše zmíněné tipy, už nyní máte náskok před většinou webových stránek.

Nicméně na WordPress SEO můžete pracovat i dále s našimi pokročilejšími tipy.

Ani u nich se nejedná o technické tipy a není k jejich aplikaci potřeba znalost programování/kódování.

Správné používání rubrik a štítků

WordPress umožňuje příspěvky třídit do rubrik a štítků. Díky tomu můžete obsah snadno třídit a uživatelé pak rychle najdou to, co je zajímá.

Rubriky a štítky také vyhledávačům pomáhají rozpoznat strukturu webové stránky.

Pro WordPress není přesně dáno, kdy použít štítek a kdy rubriku.

Nicméně lze se řídit základní poučkou, kde by rubriky měly být použity pro obecnější témata a štítky pak jejich detailní třídění podle klíčových slov.

Příklad návrhu struktury webu:

  • Rubriky: Hudba, Jídlo, Cestování
  • Štítky používané v rubrice Jídlo: snídaně, salám, palačinky atd.

Chcete se o rozdílu mezi štítky a rubrikami dozvědět více? Podívejte se na článek Nejen SEO pohled na rubriky a štítky. Co je lepší?

Naučte se používat interní zpětné odkazy

Vyhledávače si hodnotí každou stránku. I když se neví, jak přesně hodnocení vzniká, je jisté, že jedním z nejdůležitějších parametrů jsou zpětné odkazy.

Z toho důvodu je důležité vytvářet zpětné odkazy na své další stránky a příspěvky.

Z odkazování svých stránek mezi sebou byste měli udělat zvyk a zajistit, aby každý článek odkazoval na další.

Kromě lepšího SEO navýšíte i počet zobrazených stránek za návštěvu a dobu návštěvníka na stránce.

Optimalizujte WordPress komentáře

Komentáře mohou být silným indikátorem toho, zda články na webu návštěvníky zaujali.

Důležité je také se ujistit, že schválené komentáře na webu nejsou spam. Spamové komentáře se špatnými odkazy mohou stránce ublížit.

Dobrým předcházením problémů je plugin Akismet, který skvěle filtruje spamové komentáře. Jak plugin nastavit jsme psali v článku Co je to Akismet a proč ho používat.

I když jsou komentáře u článku super, dejte si pozor, abyste jich tam neměli až příliš. V případě, že má článek více než 50 komentářů je dobré zvážit aktivaci jejich stránkování. To uděláte v administraci WordPress, sekci Nastavení → Nastavení komentářů a úpravy položky v sekci Další nastavení komentářů.

Rozdělit komentáře na jednotlivé stránky s omezeným počtem
Rozdělit komentáře na jednotlivé stránky s omezeným počtem

U zaškrtávací možnosti Rozdělit komentáře na jednotlivé stránky s omezeným počtem můžete stránkování pro komentáře povolit a případně upravit pravidla.

Externím odkazům nastavit NoFollow

Jak je zmíněno výše, odkazy jsou důležité a pomáhají vyhledávačům určit důležité stránky. Když dáte odkaz na další stránku, část své síly jí předáváte.

V SEO byste se měli snažit mít co nejvíce této síly.

Přidání parametru nofollow k odkazu zajistíte, že tento odkaz žádnou sílu nepředá. NoFollow totiž robotu vyhledávače říká, že tento odkaz nemá sledovat.

Klasický HTML odkaz:

  • <a href=“https://www.wplama.cz/“>Text odkazu</a>

Odkaz s parametrem nofollow:

  • <a href=“https://www.wplama.cz/“ rel=“nofollow“>Text odkazu</a>

Nofollow odkazy by měly být jen na externí stránky. Jak přidat možnost nofollow odkazu k nastavení odkazů najdete v článku Jak k odkazu přidat parametry NoFollow a Title.

Celé příspěvky nebo jen ukázka

WordPress automaticky vytváří odkazy na příspěvky z několika stránek (blog, rubrika, štítky, archiv autora atd.).

Někdy můžete mít nastavení WordPress tak, že se v archivech zobrazuje celý text příspěvku. To není správně a ovlivňuje to SEO stránky, protože takto máte duplicitní obsah na webu, což není žádoucí.

Mnohem lepší je využít pouze ukázky textů (Stručný výpis příspěvku nebo Značka pro pokračování textu).

Deaktivaci zobrazování celých příspěvků v archivech najdete v sekci Nastavení → Zobrazování.

Bezpečnost, rychlost a SEO

Dokonce i když jste aplikovali všechny výše zmíněné WordPress SEO tipy, nemáte ještě hotovo. U optimalizace pro vyhledávače je důležité, aby vaše stránky byly rychlé a bezpečné.

V případě, že máte pomalé stránky nebo vám stránky někdo hacknul, totiž rychle o SEO přijdete.

Optimalizace rychlosti a výkonu webové stránky

Člověk neudrží pozornost dlouho a zda na stránce zůstane se rozhodne během několik sekund. Zároveň na zobrazení obsahu také nechce čekat, o tom vědí i vyhledávače, a proto pomalé stránky penalizují a naopak rychlé zvýhodňují.

Z toho důvodu je pro majitele stránek důležité, aby se soustředili na optimalizaci rychlosti WordPress stránky.

Protože se jedná o velmi důležité téma, sepsali jsme na něj rozsáhlého průvodce: Kompletní návod jak vylepšit rychlost a výkon WordPress stránky

Optimalizace obrázků ve WordPress

Obrázky dokáží zaujmout více než text, ale také se výrazně déle načítají. Pokud si nedáte pozor na kvalitu a velikost obrázků, může dojít ke zpomalení stránky.

Při vkládání obrázku na web se musíte ujistit, že jsou optimalizované a v odpovídající velikosti.

Dalším trikem, jak optimalizovat obrázky je vyplnění všech jejich informací:

  • URL – URL adresa obrázku na webu.
  • Název – název obrázku.
  • Titulek – text, který se zobrazí pod vloženým obrázkem.
  • Alternativní text – informace pro vyhledávače, mělo by zde být stručně uvedeno, co je na obrázku.
  • Popis – detailní popis obrázku.

Tyto informace pomáhají vyhledávačům určit, co se na obrázků nachází a zároveň pomáhají návštěvníkům webu v orientaci.

WordPress umožňuje vkládat tyto informace při nahrávání/vkládání obrázků do obsahu.

Podrobné informace o souboru
Podrobné informace o souboru

Bezpečnost WordPress stránky

Každý týden Google blokuje několik desítek tisíc webových stránek kvůli mallwaru nebo phishingu.

To znamená, že bezpečnost WordPress stránky by pro vás měla být na prvním místě.

Protože se jedná o velmi důležité a rozsáhlé téma, sepsali jsme o něm rozsáhlého průvodce: Kompletní průvodce zabezpečením WordPress stránky.

V případě, že chcete vylepšit SEO, bezpečnost nebo rychlost WordPress stránky a nechcete se do optimalizace pouštět sami, neváhejte nás poptat a my vám s tím rádi pomůžeme.

Neuteklo vám něco?

Pokrok a WordPress na nikoho nečekají, tak nám tu raději nechte email, ať o nic nepřijdete!

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Správa WordPress webu

Nemusíte na to být sami. Pomůžeme vám s pravidelnou údržbou i novými vylepšeními.

Více informací

3 názory na “Kompletní WordPress SEO návod pro začátečníky”

  1. Perfekny navod, vsetko pokope a prehladne napisane. Ako vzdy, tak aj teraz som nasiel nove inspiracie pre svoj blog.

  2. FotoDobias.cz

    Zaboha nemohu najít kde nastavím SEO pro stránku s příspěvky. Tj. když mám blog a WP nastavenou uvodní stránku jako výpis příspěvků kde nastavim description třeba. 🙂 díky za případné info

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík
Přejít nahoru