Jak vývoj pokročil, začali se tvarovat design a značka. Některé z prvních dlouhých debat se vedly o vzhledu WordPress a odehrávalo se to ve wp-design mailing list. To byl soukromý e-mailový seznam designérů a vývojářů, kteří se zajímali o tvorbu WordPress. E-mailovou skupinu tvořili Michael Heilemann (michael), Khaled Abou Alfa (khaled), Joen Asmussen (joen), Chris Davis (chrisjdavis), Joshua Sigar (alphaoide), a Matt.
Prvním bodem diskuze bylo WordPress logo. Matt navrhl originální logo jednoduchým nápisem “WordPress” a použil k tomu písmo Dante.
Protože byl projekt malý, tak si komunita s logem na hlavní stránce webu hrála a upravovala jej podle ročního období, narozenin a jiných dalších příležitostí.
Nakonec ale WordPress potřeboval profesionální logo. Použití loga rostlo a WordPress potřeboval logo, které jej správně reprezentuje. Jako svobodný softwarový projekt, byla nejprve požádána o nové logo komunita, od které byly požadování návrhy. Odpovědí byl mix různých návrhů, které se sdíleli ve skupině wp-design.
První návrhy byly od Andrease Kwiatkowskeho:
Druhá várka přišla od Denise Radenkovice:
Zpětná vazba byla většinou nevýrazná, i když některým designérům se líbila loga od Radenkovice a označili je jako “okamžitě rozpoznatelné”.
Logo se srdcem bylo podobné dalšímu návrhu z e-mailového seznamu:
Byl také vypracován návrh administrace s novým logem.
Členové komunity nebyli jediní, kdo se snažili vytvořit logo. V březnu potkal Matt Jasona Santa Mariu v South a zeptal se ho, zda by nechtěl navrhnout WordPress logo. Oba sdíleli myšlenky, co by nové logo mělo být: “věci, které se stále objevovaly nejsou pouze myšlenka publikování, ale také myšlenka mít osobní deník a osobní věc, která může mít nějaký hmatatelný podtext,” řekl Jason. “Vytvářeli jsme odkazy na věci jako knihtisk a novinařinu a jakékoliv starší představy o tom, co znamená publikovat něco ve fyzické podobě.” V dubnu 2005 byly některé z prvních verzí loga sdíleny se skupinou wp-design:
Došlo k několika odpovědím od designérů v e-mailovém seznamu: “trochu moc aristokratické” byl jeden z komentářů. Designéři cítili, že návrh Desnise Radenkovice byl více sladěn s WordPress značkou.
Další designy byly poslány do skupiny:
Členové e-mailového seznamu nesouhlasili s WordPress estetikou. Na jednu stranu to byli lidé, kteří cítili, že logo by mělo reprezentovat vřelost komunity a na druhou stranu chtěli, aby design byl něco klasického a elegantního. K dosažení shody se odehrála diskuze offline.
Khaled pak napsal:
WordPress má být Jaguar nebo Aston Martin blogovacího softwaru. […] ta čára značí, co by měl návrh značky být. Elegantní, vyleštěný a bezvadně navržený je to, kam bychom měli mířit.
Logo bylo konečně vybráno 15. května, když Matt poslal e-mail s předmětem “Myslím, že to je ono”. Zpráva od Matta obsahovala jen jeden obrázek:
Hlavní šance na logo, jiná než změna písma, byla značka. Vytvoření značky dalo WordPress samostatný element loga, který se časem stane rozpoznatelný i bez samotného slova. To může a bude použito v ikonách, značce a na tričkách. Stane se okamžitě rozpoznatelné, stane se nedílnou součástí triček na WordCamp akcích po celém světě.
Zdroj: Milestones: The Story of WordPress – 14. A New Logo