The WordPress Theme Viewer v roce 2007

Kapitola 26 – Sponzorované šablony

Po dlouhou dobu řídila WordPress komunita fanoušků, ale nakonec i fanoušci chtěli své hobby finančně podpořit. Vývojáři zpoplatňovali přizpůsobení, společnost Automattic vybudovala síť blogů s produkty, jako je Akismet. Designéři šablon také chtěli mít zaplacený čas a námahu, které vynaložili pro vývoj šablon pro WordPress.

Rozpor je okamžitě zřejmý. Jak může někdo vydělávat peníze a zároveň dál následovat ideje svobodného software? Jak mohou tyhle dva cíle koexistovat? V začátcích WordPressové ekonomiky byl rozdíl mezi svobodným použitím a softwarem zdarma nejasný. Členové komunity hledali odpovědi: Je přijatelné vydělávat peníze prostřednictvím svobodného softwaru (GPL)? Kdo má právo vydělávat peníze na projektu, který je dílem dobrovolníků? Jak si člověk může rozjet byznys se šablonami pro WordPress, když jádro produktu je zdarma?

Období mezí rokem 2006 a 2009 bylo časem experimentování a objevování byznysů v prostředí WordPressu. V těchto bouřlivých časech komunita bojovala proti komercionalizaci, zatímco trh se šablonami rostl. Uživatelé WordPressu – webu – se vždy velmi soustředili na vzhled jejich webových stránek. Jak se WordPress stával stále populárnějším, mnoho blogerů vytvářelo své vlastní šablony a zjišťovali, že z nich mohou získávat příjem.

Na oficiálním WP úložišti byly šablony v pozadí za pluginy. Po dlouhý čas byly šablony hostovány na themes.wordpress.net, neoficiálním adresáři šablon. Vývojáři šablon mohli snadno nahrávat své šablony a uživatelé je mohli procházet.

The WordPress Theme Viewer v roce 2007
The WordPress Theme Viewer v roce 2007

Tento systém byl zranitelný ke spamu a duplicitám šablon. Někteří autoři šablon zneužívali systém a mnohokrát stahovali své šablony, aby zlepšili jejich hodnocení a zobrazovaly se v populárních výsledcích vyhledávání. Theme viewer byl v centru první velké debaty o šablonách.

Designéři šablon zkoušeli sponzorství šablon jako způsob, jak jejich prostřednictvím vydělávat peníze. Designéři často ve svých šablonách využívali odkaz na svou webovou stránku jako kredit. Kubrick, například, odkazoval na stránku Michaela Heilemanna. Každá stránka, která si instalovala tuto šablonu, odkazovala na web designéra. Číslo zpětných odkazů na web je proměnnou v algoritmu Google’s PageRank: čím více odkazů, tím vyšší PageRank, tím lepší pozice ve výsledcích vyhledávání Google. Když tisíce (nebo alespoň stovky) lidí instalují šablonu, designér může sledovat, jak ve výsledcích vyhledávání Google stoupá vzhůru. Pokud odkaz přichází z vysoce kvalitního webu, tím líp.

Designéři brzy zjistili, že odkazy nemusí vést na jejich weby. Odkazy měly svou vlastní hodnotu, zejména pro internetové marketéry. S odkazem ve WordPress šabloně nemuseli marketéři oslovovat každou stránku zvlášť pro zveřejnění odkazu. Vše, co museli udělat, bylo zaplatit webdesignérovi, aby link vložil do své šablony, nabídnout ji zdarma a brzy stovky stránek odkazovaly na požadovanou URL.

Přístupy ke sponzorovaným šablonám se různily. Někdy společnosti kontaktovaly známého autora, aby jim prodal odkaz v jeho šablonách. Také autoři šablon byli proaktivní. Designéři inzerovali a prodávali svá témata na webových stránkách, jiní je dražili na Digital Point, nebo prostě nabízeli linky na prodej. V těchto raných časech, jakmile byl prodej uskutečněn, designéři propagovali šablony na různých WordPress stránkách, včetně oficiálních jako WordPress Codex, komunitních zdrojích jako WordPress Theme Viewer a renomovaných blozích jako Weblog Tools Collection. Tyto šablony byly často distribuovány s licencí Creative Commons 3.0, která povoluje volné sdílení a adaptaci šablony za předpokladu, že kreditní odkaz zůstane.

Weby zaměřené na vydělávání peněz online si uvědomovaly možnosti sponzorovaných šablon. Začaly se objevovat tutoriály a články a sponzorování šablon se stalo přijatelnou součástí link-buildingových strategií.

Někteří autoři publikovali své šablony s viditelným textovým odkazem, ale uživatele o nich neinformovali, jiní používali PHP nebo CSS pro skrývání linků, zatímco další sponzorované odkazy otevřeně přiznávali.

Pro ty, kteří sponzorství podporovali, to celé bylo prostě o tom, dostat zaplaceno za svou práci. Proč by měli pracovat zadarmo? Prodej sponzorovaných odkazů zaručoval, že budou moci tvořit a šířit šablony zdarma, ze kterých těží celá komunita. Argumentovali, že navrhování dobrých šablon zabere čas a nesponzorované šablony byly nevyhnutelně horší kvality než ty sponzorované.

Sponzorované šablony rychle převážily, a dokonce i respektovaní autoři prodávali odkazy. Mnozí to považovali za skvělý business model; konečně cesta, jak vydělávat skrz WordPress! Kromě toho, ti, kdo podporovali tento model, argumentovali, že výchozí WordPress list odkazů obsahoval linky na všechny z původních vývojářů – Alex, Donncha, Dougal, Michel, Matt, Mike and Ryan – a všichni z toho těžili ve výsledcích Google vyhledávání.

Ostatní měli pocit, že se z themes.wordpress.net stalo úložiště spamu. Více než 50 % šablon zde bylo sponzorovaných. Tyto šablony obsahovaly odkazy na cokoliv od opraven iPhonů přes stránky sázkových kanceláří po obchody s roznáškou květin. Některé šablony byly nahrávány mnohokrát s minimálními změnami, čímž se zvýšil počet odkazů v Theme Viewer. Kritici sponzorství – mnoho z nich byli sami designéři – tvrdili, že záležitost pošpiňuje komunitu. Nebyli přímo proti tomu, aby designéři dostávali zaplaceno, ale nechtěli mít z WordPress komunity semeniště spamu a SEO triků. Sponzorství šablon otevřelo stavidla pro SEO a digitální marketéry.

Prodávání a nakupování odkazů však přesahovalo rámec WordPress komunity. O pár let dříve, Matt Cutts, vedoucí pro web spam na Google, představil, jak prodej linků ovlivňuje PageRank. Algoritmus Google detekoval placené odkazy, a i když to nebylo úplně spolehlivé, fungovalo to docela dobře. Placené linky totiž Googlu znesnadňovaly měření důvěryhodnosti webu. Stránkám s placenými odkazy pak Google sebral možnost ovlivňovat výsledky vyhledávání:

Důvěryhodné weby, které prodávají odkazy, nebudou ve výsledcích vyhledávání nebo v PageRanku penalizovány – pokud budete hledat “daily cal”, stále se vám ve výsledcích vyhledávání zobrazí dailycal.org. Takové stránky ale ztratí schopnost zpětnými odkazy zvyšovat důvěryhodnost ostatním stránkám.

Uživatelé WordPressu, kteří si nainstalovali sponzorovanou šablonu, mohli být penalizováni za odkazy, o kterých ani nevěděli, že je hostí. Skryté odkazy mohly dál snižovat uživatelův PageRank. V příspěvku z dubna 2007 Matt Cutts odsoudil používání skrytých linků a vyzval webmastery, aby placené odkazy přiznávali.

Bylo zde mnoho šablon, které sponzorované nebyly. Designéři mohli vkládat kreditní odkaz na jejich webové stránky do patičky šablony. Navrhování a poskytování šablon zdarma pomáhalo autorům vylepšit jejich profil na webu. Stejně jako internetoví marketéři, i designéři benefitovali z vysoké pozice ve výsledcích vyhledávání, a zároveň zaujatí návštěvníci mohli kliknout na jejich odkaz a generovat designérovi další zakázky.

V té době bylo běžné, že designéři uvolňovali šablony pod licencí Creative Commons a žádali uživatele, aby nechali kreditní link tvůrce beze změny. Uprostřed bouře sponzorovaných odkazů, jeden z designérů udělal další krok. Tung Do je autorem populárního WordPress zdroje WPDesigner.com s řadou šablon. V dubnu 2007 oznámil, že chce uvolnit své šablony pod GPL licencí. “I přes to, že jsem jen jeden tvůrce šablon a nepřispívám přímo do WordPress kódu,” psal, “věřím, že přechod na licenci GPL je krok ve směru podpory WordPress týmu a pomůže komunitě pozitivně růst.”

Weblog Tools Collection (WLTC) byla první webovou stránkou, která podnikla přímou akci proti sponzorovaným šablonám. Na WLTC designéři publikující šablony a Mark Ghosh, který provozoval stránku, pravidelně psali o nových šablonách k dispozici. V dubnu Mark nadnesl téma sponzorovaných šablon. I když je přímo neodsuzoval, zavedl v jejich případě novou politiku stránky:

Všechny sponzorované šablony budou jako takové označeny při publikaci, nesponzorované šablony budou publikovány přednostně. Budeme požadovat, aby nám bylo sponzorství oznamováno při vydávání nových šablon. Pokud autor sponzorství neoznámí a v šabloně sponzorované odkazy budou, bude autorovi zablokována možnost přidávat nová témata na weblogtoolscollection.com do odvolání.

166 komentářů, které Gosh pod tímto příspěvkem obdržel, jen zvýraznilo, jak rozdělující problém to byl. Názory sklouzávaly do obou extrémů. Mnoho uživatelů bylo nešťastných z odkazů umístěných na jejich stránkách – to byli především lidé, jejichž weby měly etický či náboženský obsah. Zatímco odkazování na autora šablony podporovali, odkazy na kreditní karty nebo donášku květin, které se zobrazovaly na jejich webové stránce, jim vadily. Vývojáři šablon oponovali, že to byl jen způsob jak zaplatit tvorbu šablon zdarma, a že je mrzí, když se toho zneužívá.

O pár dní později Matt následoval Markův příklad a uveřejnil příspěvek na WLTC o sponzorovaných šablonách. Přinesl toto téma zpět do popředí v září 2006, když si stáhl The Barthelme šablonu z plaintxt.org a objevil odkaz na newyorskou květinovou donáškovou službu. Pro něj zde byly tři hlavní problémy:

  • sponzorovaný odkaz negativně ovlivňoval uživatelův TrustRank a uživatel o tom nemohl sám rozhodnout
  • sponzorovaná šablona je adware
  • autoři prodávající odkazy a publikující svou práci pod Creative Common licencí porušují licenci General Public (GPL)

Všechny tyto faktory znamenají negativní zkušenost pro uživatele WordPressu. Zatímco projekt pobízí lidi, aby vydělávali peníze na tvorbě produktů a služeb spojených s WordPressem, nikdy nepodporoval obsah škodící uživatelům. Ať už byly původní záměry týkající se sponzorovaných odkazů a šablon jakékoliv, nyní byly tak pošpiněny, že podkopaly důvěru uživatelů v software a komunitu. WordPress, jako na uživatele zaměřená komunita, potřeboval důvěru získat zpět.

Argument, že si autoři šablon zaslouží kompenzaci za jejich práci, ztrácí váhu, když WordPress sám byl postaven dobrovolníky. Nikomu nebylo bráněno vydělávat peníze přes WordPress, ale oficiální zdroje mohly propagovat pouze společnosti a jednotlivci v souladu s hodnotami projektu.

Matt uzavřel svůj příspěvek výzvou k hlasování o návrhu odstranit sponzorované šablony z WordPress.org. V diskuzním vláknu byly argumenty pro i proti sponzoringu: někteří hlasovali pro úplný zákaz, jiní pro označení sponzorovaných šablon, zatímco další tvrdili, že designéři si mohou do svých šablon dávat odkazy, jaké chtějí.

Ať už byly výsledky hlasování jakékoli, hlavní proud se obrátil proti sponzorovaným šablonám. Nebyl na ně příznivý pohled na WordPress.org, stránky a uživatelé propagující sponzorované šablony byli zakázáni na fórech. Dokonce i Matt Cutts stoprocentně podpořil Mattův postoj ke sponzorovaným šablonám.

V červenci Mark oznámil na WLTC, že již nebude propagovat sponzorované šablony, a krátce poté Matt oznámil, že všechny sponzorované šablony budou z WordPress.net smazány. I před pozitivní reakce většiny z komunity, došlo i na odpor primárně namířený proti Markovi a Mattovi.

Někteří vývojáři šablon nahlíželi na téma sponzorství jako validní způsob vydělávání peněz a byli rozzlobení, že je označován jako neetický. Zejména v těch případech, kdy viděli ostatní autory chovat se neeticky, od záměrného nízkého hodnocení šablon jiných autorů, po podvody pro zvýšení hodnocení svých šablon a nacpávání šablon svými linky.

Navzdory zákazu sponzorovaných šablon na oficiálních zdrojích WordPress, prodej odkazů dnes pokračuje. Například The Digital Point fóra jsou plná šablon dostupných ke sponzoringu. Ale není to bez rizika. V roce 2012 bývalý “sponzor” uveřejnil na Webmaster world forums příspěvek o penalizaci Googlem za “neorganické” zpětné odkazy:

Asi před dvěma lety jsem v záblesku pochybné moudrosti sponzoroval okolo pěti šesti WordPress šablon, kde byl odkaz “Designed by” v patičce nahrazen odkazem na tvou stránku. Byly to pěkné a “relevantní” šablony, alespoň co se týká názvů a obrázků. Ze začátku nebyly moc používané a moc jsem od nich nečekal, dokud tyto “neorganické” odkazy před měsícem nevyletěly vzhůru. Google shledal, že tyhle odkazy jsou problém, ale s volně šiřitelnými šablonami toho “sponzor” moc neudělá, kromě obepisování konkrétních webů a žádání jejich autorů o smazání linku.

Sponzorované šablony byly prvním z větších pokusů o vydělávání peněz prostřednictví WordPress šablon. Zakázkový design a vývoj existovaly samozřejmě také, ale prodej odkazů se objevil jako validní způsob zisku zejména v době, kdy se internet hemžil odborníky na SEO a marketing, kteří hledali způsob jak šplhat vzhůru ve výsledcích vyhledávání Google. Sponzorované šablony přivedly WordPress – ne poprvé – do blízkosti SEO. V dobrém i ve zlém. Prodej odkazů v šablonách snadno sklouzl do pochybných SEO praktik a změnil se v neudržitelný obchodní model. S Googlem jako rozhodčím by jednoduchá změna jejich politiky mohla zničit celý trh. A jak se sponzorované šablony z komunity začaly vytrácet, designéři a vývojáři se začali poohlížet po nových cestách, jak finančně podpořit své hobby.

Zdroj: Github.com – 26. Sponsored Themes

Neuteklo vám něco?

Pokrok a WordPress na nikoho nečekají, tak nám tu raději nechte email, ať o nic nepřijdete!

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Správa WordPress webu

Nemusíte na to být sami. Pomůžeme vám s pravidelnou údržbou i novými vylepšeními.

Více informací

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík
Přejít nahoru