Ostatní

Jak jsem se rozhodl založit firmu a myslel jsem si, že to bude pořád stejné

Autor příspěvku Tomáš Cirkl

Omlouvám se trochu za off-topic od WordPress, ale věřím, že moje zkušenosti se někomu třeba i budou hodit.

Bylo, nebylo, žil jeden podnikatel, který se rozhodl založit firmu… Ano, původně jsem si myslel, že tvorba firmy bude jen taková “pohádka”, kterou si projdu a bude vše OK. Nicméně hned první měsíc mě vyvedl z omylu. A není to kvůli složitějšímu účetnictví, jak by si někdo mohl myslet, ale spíše jiným přístupem od klientů.

Nebudu však předbíhat…

Na konci září jsem zjistil, že pokud to všechno půjde stejně jako dosud (nebo třeba ještě trochu lépe), tak se ze mě stane plátce DPH. Rozhodl jsem se tedy založit novou firmu (žádné ready made apod. jsem nechtěl), kterou zaštítím svou další práci. Na doporučení jsem se obrátil na server ZALOZFIRMU.CZ, kde je nabízena pomoc všem, kdo si chtějí založit firmu. Především se mi líbilo, že zaplatím jen poplatky určené státu a celou službu budu mít zdarma. Provoz služby je totiž financován z dotačních a grantových programů na podporu podnikání.

Samotné založení je velmi jednoduché, stačí se zaregistrovat a pomocí vícekrokového formuláře odeslat všechny potřebné informace a podklady. Celý proces je přehledný a dobře vysvětlený. Reakce lidí z portálu je velmi rychlá a samotné založení firmy trvalo jen 14 dní od odeslání požadavku. Cena byla pouze 7 292 Kč.

Z faktury pak:

  • Odměna za registraci firmy 0 Kč
  • Soudní poplatek za zápis do obchodního rejstříku 0 Kč
  • Správní poplatek vystavení živnostenského listu 1 000 Kč
  • Notářské poplatky 5 445 Kč
  • Správní poplatek výpis z OR 121 Kč
  • Překlady listin 0 Kč
  • Ostatní výdaje 726 Kč

Jediné co se mi moc nelíbilo bylo, že mi byl firemní účet vytvořen u České spořitelny, ale já jsem ho chtěl u Komerční banky. Musel jsem si tedy po založení dojít účet zrušit a nový založit. Nutno podotknout, že účet je zdarma (i jeho zrušení). Účet je vytvořen, aby na ně něj bylo možné složit vklad na firmu.

To jsem si myslel, že bude ta těžší část. Avšak hned jsem byl vyveden z omylu.

Protože velká část mých klientů jsou firmy přihlášené k DPH, nebo jsou ze zahraničí, chtěl jsem se i já dobrovolně přihlásit k dani z přidané hodnoty. Není to ale tak snadné. Nejprve jsem byl vyzván, ať napíši odůvodnění proč se chci k dani přihlásit.

Vytvořil jsem proto:

Dobrý den,

k dani z přidané hodnoty bych chtěl firmu wpress.help přihlásit z důvodu, že firma vznikla jako přirozený vývoj mého současného podnikání v oboru tvorby a správy webových stránek prezentovaných na stránkách wpress.help a wplama.cz. Do této firmy bych rád převedl své stávající klienty, kteří z velké části již plátci DPH jsou.

Jedná se například o firmy:

XXXXXXXXXX

a další.

U firmy předpokládám rozvoj a proto bych chtěl být pro klienty co nejlepší partner. Dalším důvodem je pak zvyšující se poptávka po mých službách ze Slovenska a Německa, kde bych rád rozšířil svou aktivitu.

Děkuji,
Tomáš Cirkl
jednatel wpress.help

Poslal jsem na úřad, ale nebylo to dostačující. Musel jsem ještě psát svým klientům a zjišťovat, zda s touto změnou souhlasí.

Opět ukázka emailu:

Dobrý den,

rád bych vás upozornil, že přesouvám své aktivity podnikání pod firmu wpress.help s.r.o. (IČO: 05433215 se sídlem Lnáře č.ev.3, 387 42 Lnáře), v které jsem jednatelem. Veškerá další fakturace bude tedy z této firmy.

Prosím o potvrzení, že je to z vaší strany v pořádku a souhlasíte s touto změnou, a že vámi objednané služby (tvorba webových stránek, správa webových stránek a optimalizace pro vyhledávače) platí.

Děkuji.


S pozdravem,
Tomáš Cirkl
www.wpress.help

Žádost o souhlas svých klientů jsem musel psát 2x, protože v tom prvním jsem nenapsal IČO a adresu firmy. Bohužel mi nikdo neřekl, co má v emailu být a tak jsem musel své klienty kontaktovat (otravovat) znovu…

Pak už vše prošlo a registrace k DPH byla dokončena. Celá registrace k DPH trvala 13 dní + 1 den, protože to platí od toho následujícího. Celkem tedy stejně dlouho jako samotné založení firmy.

S registrací k silniční dani a dalšími věcmi již vůbec žádný problém nebyl.

Vidí mě klienti jako s.r.o. jinak?

No a nyní konečně po obsáhlém úvodu k tomu, co mě přimělo napsat tento článek. Podnikám již od roku 2010 a to, co jsem absolvoval za první měsíc s firmou jsem ještě nikdy nezažil.

Je dost možné, že je to jen souhra událostí, ale rád se s vámi podělím. To, že mi občas někdo nezaplatí fakturu, znám. Důvodem pak může být cokoliv (nekomunikace, neustále opakování já zaplatím zítra, to jsem si přece mohl udělat sám, atd.) Ano, to vše už jsem zažil.

Ještě bych rád nastínil, jak pracuji. Když mám nového klienta, tak vždy na projekt požaduji 50% zálohu. Až po jejím uhrazení se pouštím do práce. Pokud jde u prvního projektu vše dobře, u dalších zakázek již obvykle nic nepožaduji. Bylo by to totiž dost náročné, jelikož s drtivou většinou svých klientů pracuji dlouhodobě a snažím se vždy odvést co nejlepší práci.

Klient z praxe č.1

Oslovil mě klient, který chtěl vytvořit osobní blog na vlastní šabloně. Vše proběhlo skvěle – dobrá komunikace, klient spokojený, rychle zaplaceno. Hned nato si objednal další, již trochu komplikovanější web, fungující jako bazar, kam si lidé mohou zdarma vkládat své věci. Web dokončený, oboustranně odsouhlaseno, faktura tentokráte vystavena firmou na firmu (protože mezi zakázkami jsem založil tu svou) a od klienta poslaná informace “předáno účetní”. Cca týden po splatnosti, jako reakce na výzvu k úhradě, klient pošle email, že mu to nefunguje a inzeráty se nevkládají. Testuji na 3 různých strojích, různých prohlížečích, vše funguje. Během testování vidím, jak lidé přidávají své inzeráty… Navrhnu kompletní přepracování přidávacího formuláře na beta serveru, jen chci zaplatit. Odpovědí mi je fráze “je mi to jedno”. Od té doby nulová komunikace z klientovi strany, nezvedá telefony, neodpovídá na email, neodepisuje na Skype. Prostě mrtvý brouk. Nyní už je to více než měsíc po splatnosti, web si stále frčí a já naivně doufám, že klient třeba zvedne telefon.

Nejhorší na tom je to, že z vystavené faktury jsem už musel odvést DPH (ano, i když mi nikdo nezaplatil).

Klient z praxe č.2

Zhruba před měsícem mě oslovil klient, který se ve zlém rozešel s předchozími správci své stránky a v zápalu hněvu smazal uživatele s rolí administrátor, včetně obsahu, co vytvořil. Web jsem mu co nejrychleji obnovil ze zálohy a protože chtěl pokračovat v naší spolupráci, sešel jsem se s ním. Za odvedenou práci zaplatil a objednal si i další úpravy webu.

Zároveň se mě zeptal, zda dělám i grafiku a online marketing. To však já nedělám, ale doporučil jsem mu lidi, se kterými dlouhodobě pracuji. První výstraha přišla u grafičky, u které si objednal logo a další věci, ale po zaslání prvních několika variant se ani neobtěžoval odepsat, jestli se mu líbí nebo ne. Během toho já jsem udělal slíbené úpravy a poslal fakturu. Zároveň si klient objednal měsíční správu stránek (na rok dopředu), kdy mu budu provádět aktualizace a dělat drobné úpravy.

Druhá výstraha přišla od Petra Hrádka, kterého jsem doporučil na online marketing a správu PPC. Zde se klient neměl k zaplacení analýzy, nastavení PPC, atd.

Když i mně klient nezaplatil fakturu v termínu za úpravy a správu, tak jsem jej kontaktoval a sešel se s ním. Požadoval rozpis všech úprav, co jsem na webu udělal a jejich postupný rozbor (ten jsem ale už poslal a hlavně šlo o body, které si objednal). Vše jsme si vysvětlili, prošli a faktura byla uhrazena. Zároveň se klient rozhodl k tvorbě nového webu, kterou si objednal a ihned poslal 50% zálohu.

Pustil jsem se tedy do webu a cca týden na to mi volal Petr, že se sešel s klientem, který mu stále nezaplatil, byl nepříjemný a žádal slevu z již domluvené ceny za správu PPC. Důvod telefonu byl ten, že se klient během schůzky rozhodl, že pokud nedá slevu (cca 60% z ceny) a dále se s ním příští týden nesejde a zdarma mu nevysvětlí co u PPC nastavuje a proč, tak zruší celou zakázku, včetně té mé na tvorbu webové stránky. Pokud vás zarazilo, proč chce zrušit i mou zakázku, jste na tom jako já. S Petrem společně nepracujeme, jen se občas navzájem doporučíme.

Probrali jsme to a Petr souhlasil se sníženou sazbou i se schůzkou zdarma, jediné, co chtěl bylo zaplacení správy na 3 měsíce dopředu, aby měl nějakou jistotu. Klient se s touto informací zrovna neztotožnil a hovor ukončil s tím, že nic nechce a všechno ruší. Netrvalo dlouho a volá mi klient, že web nechce a ani správu nechce a že vše dává jiné agentuře, která mu to udělá jako celek.

Já to beru tak, že když mě naštve zedník, tak vyhodím malíře, protože mi na něj dal kontakt, přestože už má spodní patro nabíleno?

Na informaci, že má část již hotovou zareagoval ať mu okamžitě pošlu co mám hotové jinak mi tu práci neuzná a okamžitě vrátím peníze za správu i zálohu na tvorbu webu. Protože se nechci s nikým dohadovat, tak jsem odvedenou práci i peníze poslal, ale takovéto jednání opravdu nechápu.

Slovo na závěr

Ano, vina je určitě i na mé straně, měl jsem určitě věci udělat jinak. Přece člověk se učí z chyb (a někdy ty chyby stojí i poměrně dost peněz).

Tak snad to někomu z těch, kdo to dočetli až sem, v něčem pomůže (nebo je to alespoň pobaví). Přeji těm, kdo se pouští do podnikání na vlastní pěst, nebo jej již provozují, pevné nervy a štěstí na klienty.

A co váš názor na věc? Berete firmu nebo OSVČ v rámci spolupráce stejně nebo je to pro vás to samé?

PS: A kdyby to nebylo jasné, tenhle post je také o změně provozovatele na wplama.cz 🙂

O autorovi

Tomáš Cirkl

Baví mě Internet a zvláště pak redakční systém WordPress. Jsem pravidelným účastníkem a přednášejícím na WordCamp Praha a WordPress konferencích.

18 komentářů

  • Nečekal bych, že bude tak odlišný přístup lidí k platbám po založení firmy v porovnání s OSVČ.

  • Tak to je drsny. Ja podnikam jako OSVC od roku 1998 a v roce 2012 jsem zalozil s.r.o. stakovouhle jsem se vsak nesetkal. Naopak kdyz jsem vysvetlil proc jdu do s.r.o.cka tak mi vsichni pokyvovali a vubec nic se nedeje je to stejne jako kdyz jsem vystavoval faktury jako OSVC. Takze je to spis o klientech a o pristupu. A ano obcas take spolupracuji s grafiky a marketaky ale oni to fakturuji me a ja pak konecnemu zakaznikovi a nikdy to nebyl problem.

      • Právě, že je lepší, když tu spolupráci se spřízněnýma osvč či firmama zaštítí jeden dodavatel. Působí to kompaktněji a konečný zákazník zaplatí jednu rozepsanou fakturu za jednotlivé služby a uvnitř si to rozfakturujete jak potřebujete. Klasická “subka”

  • Jediná více práce je to, že musíš se všemi komunikovat a být taková hlavní spojka. Ale můj názor je, že lepší je když více osvč pracuje pod jednou “značkou”, kdy si vzájemně dělají lepší reklamu i třeba z různých krajů a měst. Lepší 15 lidí za jednoho a jeden za 15 lidí než každý sám za sebe. Dá se to i lépe pamatovat. Jako například “myIT”, než Franta novák, Petr Šiška a podobně. Podle mě budoucnost ekonomiky spočívá spíš ve spolupráci než v trvdé konkurenci. Alespoň co se týká malých až středních firem či fyzických osob.

  • Ano bohužel to tak je, já jsem se stal také dobrovolným plátcem DPH po té, co jsme rozšířily služby o ofsetový a velkoplošný tisk a další produkty, kde je nutné kupovat nějaký vstupní materiál (papíry, barvy, desky, folie apod…) a navíc i více nežli polovina klientů jsou plátci DPH, takže to pro ně mohlo být cenově zajímavější… přihlášení DPH bylo v pohodě…
    Časem jsme ale zjistili, že právě pozdní platby jsou problémem, zvlášť u zakázek v desetitisích korunách… kdy jsme museli státu odvést DPH (platili jsme ho čtvrtletně) a teď klient nezaplatil a my měly omezené prostředky na nákup dalšího materiálu k realizaci dalších zakázek.
    U webů, kterých moc neděláme, živí nás hlavně grafické služby, DTP apod… ale u webů to děláme jednoduše – web zapínáme až po uhrazení faktury a nebo (dle typu klienta) mu web necháme spuštěný, ale v okamžiku, kdy má faktura prodlení web vypínáme až do uhrazení zůstává vypnutý.
    U produktů tištěných (ať už ofset, digitál či velkoplnošný tisk) je to problém, většinou si to klient vyzvedává ihned po vytištění a zároveň s tím si bere teprve fakturu.
    Závěr je jaký? Dnes již nejsme plátci DPH, netiskneme pro koncové zákazníky, ale pouze pro agentury a freelancery, kde při jakémkoliv zaváhání s platbou přichází varování a při opakování ukončení spolupráce…
    A ještě jedna věc… pronajímáme si server u společnosti EBOLA, tzn. že my nejsme přímým poskytovatelem webhostingových služeb, pouze je pro nás i pro klienty konfortnější, když máme vše “na jednom místě – v jedné administraci” ale na webhostingu nijak nevyděláváme a také jej nenabízíme nikomu jinému, nežli našim klientům… ale když si pak klient nechal u nás naposledy vyrobit web před 6 lety a od té doby nijak nevyužívá našich služeb, letos zaplatil fakturu za webhosting asi s měsíčním spožděním bez omluvy a bez toho, aniž by nějak reagoval na výzvy k platbě… také jsme mu ihned po zaplacení vypověděli službu a ukončili spolupráci. Dostal od nás veškeré přístupové údaje a příští rok v březnu dostane jenom upozornění, že za měsíc dojde k ukončení jeho webhostingu u nás a v dubnu vypínáme…
    Tím chci říci: je třeba se zbavovat neplatičů a těm, jejichž platební morálka pokulhává.. no být na ně přísnější, vyžadovat větší zálohy, domluvit jiné podmínky (např. spuštění webu až po uhrazení doplatku faktury apod.)… na škodu není ani si to ošetřit nějakou smlouvou…
    HOWGH

  • Ahoj, tak to máš neskutečné štěstí, že jsi to měl takto rychle. Já to řeším už půl roku a doteď nejsem plátcem DPH. Chtěli dodat materiály, které jsem ani nemohl mít a pořád vymýšlí nové a nové důvody, proč žádost zamítnout. Přitom všechny věci si mohli zkontrolovat po prvním kontrolním hlášení. Prostě směšné.

  • Ahoj,
    vidím, že neplatiči a problémoví zákazníci jsou všude. Mě to v poslední době vychází jeden menší neplatič na rok, ale když jsem začínal, tak to bylo horší.
    Aktuálně hodně lidí odmítnu cenou schválně, protože vycítím problémy. Člověk si pak vždy říká, škoda – to mohly být dobré prachy. Ale pak si vždy vzpomenu na problémové zákazníky a jsem rád, že už je nemám.

    Mimochodem taky po hodně letech jako OSVČ jsem v září založil sro. Důvod není DPH (to zatím plátce nejsem), jako že někteří prostě na SRO slyší víc než OSVČ. A přitom na živnosťák ručím celým svým majetkem (a nejspíš i majetkem rodiny), zatímco u SRO, jen majetkem firmy.

    Další věc je, že zakázka za opravdu dost peněz je lepší na SRO už jen kdyby se něco stalo..

    Mimochodem já měl 3 roky zpátky zakázky od jedné nejmenované agentury se sídlem v Praze. Weby, SEO, PPC. Nejhorší bylo, když z nich člověk půlroku páčil prachy a oni tvrdili, že jim zákazník ještě nezaplatil. Přitom informace od zákazníka byla opačná. Mimochodem takových reklamních agentur je dost. Prázdná schránka. Přehazují zakázky na další OSVČ a ze zakázky sežerou cca 30-50% peněz se zpožděním.

  • A to jsou ty duvody proc radeji spolupracuji s neceskymi klienty. Tam je totiz v poradku. S Nemci nebo Slovaky takove problemy neznam. S Cechy naprosto bezne. Jeste nepochopili ze za sluzby je treba platit.

    • Mě osobně nezaplatili za 3 roky na volné noze pouze polák a rusák – takže s cizími národy už pouze platbu předem..

  • Ohledně těch problémů s neplatiči a odvodem DPH je to jednoduché, na všechno už mám se zákazníky smlouvy a zákazník podle odhadované výše ceny zaplatí od 100% z částky až po cca 50% předem. U hodně produktů a služeb se také snažíme se pojistit a buď není možné předat výsledek práce dokud nezaplatí kompletně, nebo máme pojistku (licenční modul) a produkt není možné používat po nějaké době, takže zákazník, který nezaplatí o náš produkt časem přijde.

    bohužel v tomto směru je třeba lidem předem nedůvěřovat a důvěru si budovat. nejlepší je věřit zákazníkovi až po třech zakázkách/projektech ale i tak se mít na pozoru.

    • Úplný souhlas. Aktuálně to mám už tak, že požaduji 40% předem při podpisu smlouvy a ve smlouvě je uvedeno, že dokud nedoplatí 100%, tak jsem majitelem díla já.
      Pokud jde o web či eshop a nedostanu podle smlouvy zaplaceno, tak ho podle smlouvy vypínám/mažu. Ve smlouvě mám také poplatek za znovuzprovoznění.

      Jinak noví vs. stálí zákazníci. Už se mi párkrát stalo, že zákazník dlouhodobě si každý měsíc nadefinoval nějakou práci. Ta se pak na konci měsíce fakturovala. Fungovalo to třeba 4 měsíce a pak přestal bez varování platit. Různé výmluvy…atd. Úžasné je “Když tu práci neodvedete, tak Vám nebudu mít z čeho zaplatit tu předchozí a stávající fakturu..”
      Z toho už jsem vyléčený a zálohu chci i u tohoto typu zakázek.

      Ale jen díky tomu mám 4 stránkovou smlouvu o dílo od právníka a je tam myšleno snad na vše. Několik let podnikání člověka naučí.

  • Zdravím. Doporučil bych vystavovat proformafaktury z těch se DPH neodvádí. Ikdyž na druhou stranu práce je již hotová, tak by se DPH myslím mělo odvést podle zákona, resp. podle toho co nastane dřív. Nicméně jestli je práce vykonaná nikdo to jen tak nezkontroluje. Daňový doklad poslat až po proplacení.
    Osobně když vidím firmu, která dělá web, tak “možná hloupě” předpokládám, že bude dražší od živnostníka.

  • Musím zaklepat, ale naštěstí za těch 11 let co podnikám mám za sebou “jen” jeden soudní spor (oprávněně vyhraný) a asi 3x jsem řešil pozdní platby, které vždy po několika měsících došli k tomu, že jsem web vypnul a hodil tam obrovský červený nápis, že web je pozastaven z důvodu neplacení. Ve všech 3 případech jsem měl do 30 min telefonát, proč to řeším takhle radikálně a ještě ten den platbu, kterou nešlo měsíce uhradit.

    Jinak hodně štěstí s firmou 🙂

  • DPH – pohled ze strany zákazníka: jsem zvyklý, že IT dodávky jsou v režimu “Daň odvede zákazník”. Dodavatel má na faktuře větu: Dodání je v režimu přenesené daňové povinnosti dle §92e zákona č. 235/2004 Sb. o DPH.
    A spokojeny jsou obě strany.

    • @Martin: Martine, a tento postup ti schválila tvoje účetní? já se ptal té své a řekla mi že ten zákon na který se v té frázi odkazuješ se týká služeb souvisejících se stavebnictvím. takže tvůj postup je nezákonný, správně máš odvést DPH ty, pokud jsi plátcem.

      možnost přenesené daňové povinnosti je definovaná zákonem, je na to konkrétní seznam: http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-seznam-dani/2016-09-29-Informace-GFR.pdf

      a zrovna služby charakteru které dělá autor blogu nebo já do nich nespadají …

      nebo máš nějaké jiné, lepší informace, než já?

Zanechat komentář

Získejte více informací o WordPress!

Připojte se do našeho emailového seznamu a nenechte si ujít informace, novinky a návody ze světa WordPressu.

Úspěšně jste se zapsali do našeho newsletteru. Děkujeme!