V březnu 2024 vstupuje na scénu nový zákon The Digital Markets Act, který zpřísňuje pravidla nakládání s daty pro tzv. gatekeepery, jako je Google, Microsoft nebo Meta.
Google v reakci na tento zákon přichází s Consent Mode v2, který klade vyšší požadavky na provozovatele webů. Nově budete kromě souhlasu s ukládáním cookies potřebovat ještě další dva souhlasy, které se týkají využití získaných dat.
Pravidla pro souhlas s ukládáním marketingových a analytických cookies platí stejně jako doposud. Věnovali jsme si jim v článku Cookie lišta ve WordPress.
Dnes si vysvětlíme, co přináší Google Consent Mode v2 navíc.
Požadavky Google na nové souhlasy
Přestože doposud jsme byli zvyklí používat termín cookie lišta, od zavedení nového Consent Mode to již není přesné. Nové souhlasy, které toto opatření zavádí, se totiž netýkají samotných cookies, ale nakládání se získanými daty. Proto by daleko přesnější bylo označení consent lišta.
Ke stávajícím parametrům ad_storage a analytics_storage pro souhlas s využitím marketingových a analytických cookies se nově přidávají tyto parametry:
- ad_user_data – nastavuje souhlas pro zasílání neanonymizovaných uživatelských dat do reklamních systémů Google
- ad_personalization – nastavuje souhlas pro personalizovanou reklamu
Díky těmto parametrům může v případě souhlasu dojít k předání dat společnosti Google a jejich následnému využití pro remarketing.
Kompatibilita pluginů s Google Consent Mode v2
V případě, že ve WordPressu používáte plugin pro cookie/consent lištu, ověřte si, zda bude po 6. březnu reflektovat tyto změny a zda je z vaší strany třeba provést nějakou akci.
např. Populární WordPress plugin Complianz tyto změny zahrnul a uživatelé prémiové verze nemusí pro implementaci Consent Mode provádět žádnou akci. Ovšem jiná situace nastává pro uživatele, kteří zároveň používají Google Tag Manager. Ti musí v GTM režim souhlasu navíc ručně nakonfigurovat.
Google také na svém webu zveřejnil seznam partnerských platforem pro správu souhlasu (CMP), které můžete pro integraci Consent Mode v2 využít.
V případě individuálního řešení consent lišty nabízí Google návod pro implementaci nových parametrů.
Jak se nové požadavky Google odrazí na vzhledu a funkci consent lišty?
Obecná pravidla pro consent lišty se nemění. Stále je třeba souhlas návštěvníků vašeho webu ke všem parametrům. V opačném případě nelze danou funkci na webu spouštět. Výjimkou jsou jen funkční cookies.
V nové consent liště by tedy pouze měla přibýt pole pro vyjádření souhlasu/nesouhlasu s novými položkami – s využitím dat pro reklamní účely (ad_user_data) a s personalizací reklamy (ad_personalization).
Konkrétní vizuální zpracování a textace, která by maximálně motivovala návštěvníky k potvrzení souhlasu, by měla být, především u větších projektů, konzultována s právníkem.
Vždy byste ale měli dodržet:
- přijetí by mělo být stejně snadné jako odmítnutí
- vstup na web ani jeho funkce by neměly být podmíněny souhlasem
- lišta nesmí bránit užívání webu i bez souhlasu nebo odmítnutí
- přijetí formou opt-in, tedy žádné předem zaškrtnuté checkboxy apod.
Co se stane, pokud požadavky Google Consent Mode v2 nesplníte?
Google Consent Mode v2 je pro vás důležitý, pokud využíváte remarketing prostřednictvím Google Ads. Ve chvíli, kdy nebudete plnit požadavky nového Conset Mode, nedojde k předávání dat o uživatelích webu do Google Ads a vytváření publik pro remarketing.
Po určitou dobu bude váš remarketing pokračovat s daty, která jste nashromáždili před 6. březnem, nicméně postupně fungovat přestane. Pro řadu e-shopů může jít o podstatné snížení tržeb. Pokud ale remarketing Google Ads nevyužíváte, není pro vás v tuto chvíli plnění nových požadavků směrodatné.
Další oblastí, ve které zatím není zcela jasno, je analytika. Různé zdroje se rozcházejí v tom, zda nedodržení nových podmínek povede k ovlivnění měření Google Analytics.
Prozatím to vypadá, že minimálně na blíže nespecifikované přechodné období bude nový parametr ad_user_data automaticky povolen při odsouhlasení ad_storage. Ten je součástí původních cookie lišt, a analytika tak bude pokračovat běžným způsobem dál i bez implementace Google Consent Mode v2.
Ovlivní nový Consent Mode efektivitu marketingu?
Přestože se okolo Google Consent Mode v2 strhl poprask, jeho implementace do webu není obtížná. Otázkou však zůstává, nakolik vyžadování dalších a dalších souhlasů od návštěvníků webu ovlivní efektivitu marketingu.
Aby toho nebylo málo, na obzoru je chystaný konec podpory cookies třetích stran prohlížečem Google Chrome, který dále zamíchá možnostmi cílení reklam. O tom zase někdy příště.
Byl pro vás článek užitečný? Sdílejte ho na sociálních sítích, ať se dostane k více čtenářům!