Kapitola 19 – Automattic

Už bylo načase dát rodiče službám WordPress.com a Akismet. WordPress, stejně jako spoustu jiných otevřených softwarů, začal jako skript, který vytvořil hacker ve svém volném čase. Jak rostla komunita a více a více lidí adoptovalo software, rozhodl se hacker udělat z toho business – ziskový podnik se specializovanými zaměstnanci a společností, která pokryje náklady.

V roce 2005 zde nebylo mnoho firem běžících společně s projektem otevřeného softwaru. Vytvoření společnosti pro WordPress.com a Akismet bylo velice delikátní, protože se musely uspokojit různé skupiny. Společnost je odpovědná investorům a zaměstnancům, zatímco komunita přispěvatelů nemá žádný podíl na podnikání, ale plní důležitou roli v projektu. Rozhodnutí je potřeba prozkoumat z obou stran. Matt jako zakladatel projektu a společnosti bude tažen na obě strany.

Co sdílí společnost založená na svobodném softwaru a základy projektu, je víra v sílu svobodného otevřeného softwaru. Společnost WordPress.com nabídne služby a pravidelný příjem, zatímco jádro softwaru bude zdarma a dosažitelné. Vydělávání peněz bude jen jedním cílem, společně s popularizováním svobodného softwaru ve prospěch společnosti. Zdá se, že má smysl, aby se business vynořil vedle WordPress, který sdílí svůj závazek k otevřenému webu a volnosti publikování, a který by pomohl projekt WordPress udržet.

V prosinci 2005, když vzpomínka na WordPress s.r.o. uvadala, spustil se Automattic jako nový domov pro WordPress.com a Akismet.

Automattic značí nový začátek pro své zaměstnance, kteří musí vyvažovat zájmy svobodného projektu a komerční cíle společnosti. Je to právě to vyvažování, které ovlivňuje WordPress a Automattic v jejich velmi provázané historii. Business generuje příjem a poskytuje přispěvatele a podporu pro projekt, zatímco projekt vytváří software, který je základem pro business. Business musí růst nedestruktivním, udržitelným způsobem, který umožní projektu růst, vyzrát a přilákat různé skupiny přispěvatelů.

Firma začala se čtyřmi zaměstnanci: Donncha Ó Caiomh, původní vývojář WordPress MU, pracoval na WordPress.com infrastruktuře společně s Ryanem Borenem, Mattem a Andy Skeltonem. Všichni dali výpověď v práci a vložili svou víru ve WordPress, že vyroste z malého projektu do platformy, která udrží business.

V lednu 2006 se připojil Toni Schneider jako generální ředitel (nebo “dospělý dohled” pro stále devatenáctiletého Matta). Tony byl vývojář a později generální ředitel OddPost, starupu, který získalo Yahoo! a začlenilo ho do svého Yahoo! mail. Po sestavení Yahoo! Developer Network Toni přijal novou výzvu a připojil se k Automattic.

Toni se poprvé setkal s open source, když pracoval na OddPost. OddPost nemělo spamový filtr a nějaký potřeboval, open source projekt mu poskytl řešení. Paul Graham představil jeho myšlenku na Bayesian spam filtr, dal ji volně k využití a Toniho tým ji implementoval do Odd Post. “Ukázalo mi to, jak je to opravdu silný model”, řekl.

Do Automattic byl přitahován výzvou vytvoření produktu okolo svobodného softwaru. WordPress již měl známou značku, ale nikdo z toho ještě nevydělával peníze. V rozhovoru v roce 2006 řekl:

WordPress je zajímavou novou výzvou, protože není jako většina startupů, kde o vás svět ještě neslyšel. WordPress je už za touto fází. Na druhou stranu, není zde žádný business. Dokud se neobjevil Automattic, nebyl tu nikdo, kdo pro to pracoval. Všichni byli dobrovolníci. Takže vzít celý produkt a nějak z něj udělat business, bude opravdu zajímavé.

Další aspekty projektu lákali Toniho: produkt nebyla centrální služba, nebyl vlastněn nikým konkrétním, ale všemi zúčastněnými lidmi a na rozdíl od hostované služby, každý si mohl vytvořit WordPress blog. Na rozdíl od služeb jako Gmail nebo Facebook, WordPress je něco, co si vytvoříte sami. Myšlenka na nový druh společnosti s novým druhem vlivu byla příliš na to, aby ji ignoroval.

Automattic přivedl dohromady zkušenosti z vývoje svobodného softwaru a Toniho podnikatelské zkušenosti s tvorbou společnosti a organizování jejích klíčových principů; distribuované pracovní síly, vývojový model a zaměření na uživatele. Vše nakonec sleduje principy open source vývoje, které jsou dnes základem pro Automattic.

Distribuované pracovní síly se zdají jako přirozený model. Přispěvatelé svobodného softwaru přicházejí z celého světa a spolupracují online, aby vytvořili nástroj, který splňuje jejich potřeby. První čtyři zaměstnanci Automattic byly ze čtyř různých míst a společnost zůstala rozdělená, čímž umožnila najímání lidí z celého světa pouze na základě jejich dovedností a ne lokality.

Toni vzpomíná, jak na začátku Automattic lidé očekávali, že se jejich závazek vůči zcela vzdálené pracovní síle rozpadne. To jde proti tradičnímu obchodnímu modulu, který udržuje zaměstnance pod dohledem na jednom místě a zaměřuje se na odpracované hodiny namísto výstupu. Prvních pár zaměstnanců mělo zkušenosti s prací v rozděleném prostředí, noví zaměstnanci, pro které to bylo složité, nevydrželi. Automattic odpověděl upravením najímajících metod, vývojem přijímacího procesu, kde potencionální zaměstnanci jsou nejprve zkoušeni, pracují na reálných projektech v rozděleném prostředí a firma vidí, zda jsou pro ni ti praví.

Model s rychlým uvolněním, kde vývojáři neustále zveřejňují malé aktualizace k uživateli, umožnilo Automattic jednat rychle a neustále vylepšovat. Společnost se vyhýbá tradičnímu “vodopádovému modelu”, ve kterém vývoj sleduje přísný sled zahrnující specifikace, design, konstrukci, integraci, testování, ladění, instalaci a údržbu. V Automattic vývoj rozbíjí funkce na malé komponenty, vytváří patche pro každý komponent a spouští kód postupně přímo pro blogery. Existuje jen málo překážek a vývojáři a designéři v průběhu několika vteřin posílají vylepšení a nové produkty milionům uživatelů. Neustálý vývoj znamená, že v květnu 2010 měl přes 25 000 aktualizací s průměrem 16 denně. Raději než optimalizovat k dokonalosti optimalizovali pro rychlost.

Rozdělení práce a model rychlého uvolňování fungují pro Automattic, protože lidé, kteří budují jeho produkty, mají přímé spojení se svými zákazníky, čímž se zbavují co nejvíce úrovní zprostředkování. Každý člověk ve firmě začal jeho Automattic kariéru třemi týdny na přímé uživatelské podpoře a pokračoval v tom jeden týden každý další rok, což dalo zaměstnancům příležitost vidět, jak uživatelé pracují s produkty a kde jsou slabé body. Vývojáři zůstali šťastní, protože neustále vydávali nové myšlenky přímo k uživatelům. Uživatelé zůstali šťastní, protože neustále dostávali nové hračky, se kterými si mohli hrát a šanci poskytnout zpětnou vazbu, která vylepší produkt.

Po startu společnosti Automattic pocházela většina nových zaměstnanců z projektu svobodného softwaru. Sedm z prvních deseti zaměstnanců bylo z WordPress komunity, všichni měli přímé zkušenosti z vývoje a používání softwaru. Automattic měl dostatek vývojářů, kteří nebyly pouze zkušení, ale také vášniví a oddaní, o tom svědčí značný čas dobrovolníků, který do projektu vložili.

Automattic byl od začátku vzrušující a sporný. Nebylo jasné, kde hranice společnosti Automattic skončily a kde začíná projekt WordPress. Matt a Ryan, dva vývojáři, kteří vedli WordPress, byli oba zaměstnanci společnosti Automattic, což zřejmě učinilo projekt Automatticu. Bylo to nejasné dokonce i na originální stránce Automattic “O nás”, která přidává WordPress jako projekt Automattic.

Zmatek byl umocněn názvem blogovací sítě Automattic: WordPress.com. “Dali jsme společnosti tu výhodu, že mohou nazývat své služby WordPress.com,” říká Toni. “Bylo to prokletí a požehnání.” Technický tisk často popisuje Automattic jako “tvůrce WordPressu”, kterému dělají službu stovky přispěvatelů, kteří nejsou zaměstnáni společností Automattic. Podpůrné fórum WordPress.org je poseto otázkami o WordPress.com od bloggerů, kteří nechápou rozdíl.

Na druhou stranu Automattic vkládá miliony dolarů do růstu značky WordPress a průzkum hostingové společnosti WP Engine v roce 2013  zjistil, že 30% lidí slyšelo o WordPress. Rozpoznávání jména zvyšuje počet lidí, kteří se rozhodnou pro samo-hostované WordPress stránky namísto použití služeb jako Blogger, Tumblr nebo jiného CMS. Existuje mnoho dalších lidí, jejichž první setkání s WordPress je přes WordPress.com a řada z nich se nakonec přesune na vlastní hostovaný software. Je nepravděpodobné, že by svobodný softwarový projekt měl peníze nebo elán k takovému rozsáhlému rozšiřování značky.

Jako ziskový subjekt Automattic experimentoval s různými způsoby, jak vydělat peníze. Vytvoření podnikové verze bylo zvažováno, pak vyřazeno – protože WordPress sám může provozovat blogovací síť jako WordPress.com, produkovat podnikovou verzi nedávalo smysl. Namísto toho nabízel služby podpory podnikovým klientům. Prominentní stránky jako CNET, About.com a New York Times používaly WordPress a jiné stránky jako Gigaom a TechCrunch se přesunuly na WordPress.com. Automattic zpočátku tyto stránky využíval jako marketingovou strategii. Myslel si, že nic neříká “WordPress lze škálovat” lépe než hosting velkých stránek s velkou návštěvností. Toni oslovil velké stránky a nabídl jim hosting na WordPress.com. Jedni z prvních, kteří nabídku využili byl Scobleizer a Second Life blog.

Automattic testoval různé úrovně předplatného. V roce 2006 uvedl na trh Automattic Support Network za 5 000 dolarů ročně, později přidali firemní úroveň hostingu WordPress.com VIP za $250 za měsíc.

Jen proto, že je software zdarma, neznamená, že služby kolem tohoto softwaru musí být levné. Společnosti jsou připraveny platit podnikové ceny, aby zajistily, že jejich internetové stránky se budou zlepšovat a zůstanou online. Automattic a další společnosti v ekosystému WordPress musely rozvíjet důvěru, budovat svou cenovou strukturu a účtovat to, za co stojí.

Zdroj: Milestones: The Story of WordPress – 19. Automattic

Neuteklo vám něco?

Pokrok a WordPress na nikoho nečekají, tak nám tu raději nechte email, ať o nic nepřijdete!

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Správa WordPress webu

Nemusíte na to být sami. Pomůžeme vám s pravidelnou údržbou i novými vylepšeními.

Více informací

1 názor na “Kapitola 19 – Automattic”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík
Přejít nahoru