WordPress ochranná známka

Kapitola 23 – Ochranné známky

V březnu 2006 podala společnost Automattic žádost o registraci ochranné známky WordPress a opět došlo ke střetu konkurenčních zájmů WordPress (open-source projektu) a WordPress.com (komerčního podniku).

Registrace ochranných známek může být pomalý proces; žadatel o registraci musí prokázat, že ochrannou známku aktivně chrání. Toni Schneider strávil mnoho prvních let svého působení ve společnosti Automattic právě touto činností.

Byla výzva, říká, přijít na to, “jak z toho udělat velmi otevřenou značku, na které se může podílet spousta lidí, ale která se nezmění v nějaký nepořádek, který na trhu nic neznamená, protože ji každý prostě používá různými způsoby”. Rozsáhlý ekosystém kolem WordPressu může uživatelům ztěžovat orientaci v tom, s kým mají tu čest: s oficiálním projektem? Společností Automattic? Vývojářem nebo konzultantem třetí strany? Vyhnout se rozmělnění ochranné známky bylo pro zajištění přehlednosti klíčové.

Každá ochranná známka se může časem stát obecnou: význam názvu se změní z označení konkrétní věci na celou třídu. Slovo “aspirin”, které se ve Spojených státech používá jako obecné označení pro skupinu léků, je ve skutečnosti registrovanou ochrannou známkou společnosti Bayer v 80 dalších zemích. Společnost Xerox, která vyrábí kancelářskou techniku, kdysi vedla reklamní kampaň, která měla lidi odradit od používání slova “xerox” jako slovesa. Je na majiteli ochranné známky, aby zabránil tomu, aby se jeho ochranná známka stala generickou.

První smysluplný pokus o ochranu ochranné známky WordPress směřoval k získání kontroly nad doménou. Pro úspěšnou registraci ochranné známky musí její vlastník důsledně vymáhat její dodržování. Pro společnost WordPress to znamenalo doménovou politiku – zákaz používat WordPress v doménách nejvyšší úrovně pro jakékoli jiné weby než WordPress.org a WordPress.com. Těsně před podáním žádosti vytvořil WordPress.org politiku domén, v níž požadoval, aby členové komunity nepoužívali ve svých doménách slovo “WordPress”.

Jakmile byla žádost podána, společnost Automattic začala prosazovat pokyny pro doménu, aby ochránila ochrannou známku WordPress. Mnoho webových stránek používalo WordPress v názvech domén – komunitní webové stránky, podniky prodávající produkty a služby WordPress, fanoušci WordPressu a další. Nastal zmatek v tom, co lidé mohou a nemohou dělat. Mohli členové komunity používat WordPress v názvu svých webových stránek? Bylo to v pořádku v subdoménách?

V komentáři na populárním blogu Lorelle VanFossenové se členové komunity ptají, zda mohou na svých blozích používat označení “na WordPressu” (jako “Lorelle na WordPressu”). Po dlouhé diskusi v komentářích Lorelle svůj příspěvek aktualizovala a doplnila:

Po mnoha diskuzích s Mattem, komunitou a zaměstnanci WordPressu je to oficiální. Použití WordPressu v názvu domény webu je porušením ochranné známky. Můžete jej použít v názvu a v příspěvcích na blogu, nicméně upozorňujeme, že použití WP nebo WordPress v názvu webu znamená, že se web specializuje na obsah WordPress. Nezklamte.

Nová politika ovlivnila vše od komunitních stránek až po podniky. Obzvláště se to dotklo mezinárodních skupin WordPress, které si založily vlastní webové stránky – wordpress.dk, wordpress.fr, wordpress.pt. Tato komunitní shromaždiště měla často přeloženou dokumentaci, odkazy na lokalizované verze softwaru a fóra podpory, aby byl WordPress plně k dispozici i neangličtinářům. Těmto skupinám připadala doménová politika spíše jako příkaz shora dolů než jako rozhodnutí komunity. Jiným, kteří věřili, že název a logo WordPressu patří samotnému projektu, se omezení domény zdála být v rozporu s étosem WordPressu.

Postižen byl také web wordpress-arena.com, na kterém probíhala soutěž šablon pro WordPress. Po soutěži CSS Alexe Kinga v roce 2005 se soutěže šablon staly oblíbenými komunitními akcemi. Soutěže měly jasný přínos pro komunitu, protože zvyšovaly počet šablon, umožňovaly vývojářům předvést své dovednosti a posouvaly hranice vývoje šablon. Přestože Matt prosadil směrnici o doménách, zanechal webu vzkaz podpory a také poznamenal, že “bohužel na každé skvělé využití (jako je potenciálně tato soutěž) připadá tucet podvodníků a spammerů zneužívajících WordPress, prodávajících spamovací skripty nebo kopie samotného WP”.

O šest měsíců později byly webům, které stále používají WordPress ve svých doménách, rozeslány oficiální dopisy o pozastavení a zastavení činnosti. Pozornost se soustředila na dva komerční weby, wordpressvideos.com, který provozuje Brandon Hong, a wordpresstutorials.com Shermana Hu. Oba byly zaregistrovány před zavedením politiky ochranných známek WordPressu a představovaly jedinečnou výzvu v oblasti ochranných známek. Hlavním testem porušení ochranné známky je “pravděpodobnost záměny”. Mezinárodní komunitní stránky by mohly být snadno zaměněny za hlavní projekt WordPress, stejně jako stránky prodávající zásuvné moduly, témata a další CMS, ale výukové programy a knihy představují šedou zónu. Podobné stránky v komunitě Adobe (například photoshoptutorials.ws a photoshopessentials.com) nejsou vlastněny společností Adobe, ale nejsou považovány za porušení ochranné známky.

Sherman Hu a Brandon Hong obdrželi dopisy. Jak už to ve světě blogů bývá, napsal o tom blogger: Andy Beard si ve svém příspěvku všímá liknavosti společnosti Automattic při registraci ochranné známky a bránění ostatním v jejím používání. Obhajuje také dva vyčleněné weby. Obě poskytovaly služby WordPressu a pěstovaly vlastní komunity; podle něj nebyly “spamovými produkty”, za které je Matt považoval. Kromě toho jen o rok dříve existovala na WordPress.org farma odkazů.

Ostatní se vrhli na obranu obou stránek. Dokonce i ti, kteří podporovali stanovisko společnosti Automattic k ochranným známkám, se rozčílili, když Matt označil obě stránky za “hadí olej”, a Huovi zákazníci a přátelé se hrnuli k Beardovu příspěvku, aby mu vyjádřili svou podporu. Další významní internetoví obchodníci, včetně Briana Clarka z copyblogger.com, se ohradili proti tomu, že dlouhé prodejní dopisy byly označeny za spam a podvod.

Nakonec se stránky dohodly se společností Automattic. Sherman souhlasil s přidáním symbolu ochranné známky vedle každého použití slova WordPress a Hongův web WordPress Tutorials přišel s novým designem. Sherman nakonec v roce 2008 službu WordPress Videos ukončil a začal se věnovat svému podnikání v oblasti poradenství.

Od té doby společnost Automattic důsledně prosazuje ochrannou známku WordPress. Ačkoli se mnohým zdá, že společnost Automattic je motivována komerčním prospěchem, její zapojení přináší i výhody; jako komerční subjekt je schopna vynaložit prostředky na prosazování, které projekt svobodného softwaru nemá. Přesto bude trvat ještě několik let, než budou všechny problémy s ochrannou známkou WordPress vyřešeny.

Zdroj: Github.com – 23. Trademarks

 

Neuteklo vám něco?

Pokrok a WordPress na nikoho nečekají, tak nám tu raději nechte email, ať o nic nepřijdete!

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Správa WordPress webu

Nemusíte na to být sami. Pomůžeme vám s pravidelnou údržbou i novými vylepšeními.

Více informací

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík
Přejít nahoru