Jak již víte z našeho SEO návodu pro WordPress web, optimalizace pro vyhledávače rozhoduje o tom, jak se váš web bude zobrazovat ve výsledcích vyhledávání (SERP) a tím i o návštěvnosti stránek.
Kromě technických aspektů SEO, jako je rychlost, bezpečnost a strukturování webu, tady jsou ale další aspekty, nepřímé a méně kvantifikovatelné, které určují, jak si váš web povede.
Google tyto faktory shrnul v 168stránkovém manuálu EEAT pro hodnotitele kvality. Ti vyhodnocují výsledky vyhledávání, udělují webům skóre EEAT a tím ovlivňují jejich pozici v SERP.
V dnešním článku si ukážeme, jak EEAT funguje a jak podle něj tvořit obsah vedoucí ke zlepšení pozice webu ve výsledcích vyhledávání.
Co znamená EEAT?
Písmena zkratky EEAT zastupují tyto hodnoty:
- odbornost (expertise)
- zkušenost (experience)
- autoritativnost (authoritativeness)
- důvěryhodnost (trust)
Právě tyto hodnoty rozhodují o tom, jaké EEAT skóre web získá a následně ovlivňují pozici ve výsledcích vyhledávání.
EEAT (původně jen EAT) vzniklo kvůli rostoucímu počtu webů s nedůvěryhodným obsahem, které Google v SERPu zobrazovat nechce. Jeho cílem je poskytovat uživatelům kvalitní, užitečný a důvěryhodný obsah a zároveň bránit v šíření dezinformací.
Jak EEAT ovlivňuje SEO?
EEAT skóre je vedlejším SEO faktorem, který se nejvíce projeví při vyhledávání vysoce konkurenčních klíčových slov. V takovém případě budou weby s lepším EEAT skóre umístěny výše.
Neznamená to, že by EEAT mělo vyšší prioritu než technické SEO, ovšem konkrétní detaily pozicování SERPu jsou jako vždy trochu záhadou.
Úrovně EEAT
Web může být z hlediska EEAT hodnocen následovně:
- Weby s velmi vysokým EEAT – obsahuje vysoce kvalitní články z hlediska odbornosti k danému tématu. Jsou považovány za nejdůvěryhodnější.
- Weby s vysokým EEAT – obsah zobrazuje zkušenosti a odborné znalosti tématu z první ruky. Jsou považovány za důvěryhodné nebo velmi důvěryhodné.
- Weby postrádající EEAT k danému tématu – mohou mít dobré EEAT k jinému tématu, ale z hlediska daného dotazu jej postrádají (např. pokud zveřejňujete články, které nesouvisí s tématem webu, nebo vaše články nejsou dostatečně kvalitní)
- Weby s nejnižším EEAT – to jsou weby, které nabízí špatný uživatelský zážitek, opravdu nekvalitní obsah, spam, nebo dokonce představují bezpečnostní hrozbu
Bohužel neexistuje přímý způsob, jak zjistit hodnocení vašeho webu z hlediska EEAT. Můžete jen odhadovat na základě umístění vašich stránek ve výsledcích vyhledávání.
Ke zlepšení hodnocení EEAT pomůže, pokud budete dodržovat pokyny pro tvorbu obsahu, které uvádíme níže.
Pozor na YMYL témata
Než se vrhneme na konkrétní doporučení pro tvorbu obsahu, je třeba ještě upozornit na tzv. YMYL témata, v jejichž případě hraje EEAT obzvlášť důležitou roli.
Zkratka YMYL (“Your money or your life”) označuje taková témata, ve kterých je pravdivost a kvalita informací obzvlášť důležitá. Typicky se jedná o témata:
- zdraví, nemoc, léčení, doplňky stravy, wellnes, fitness apod.
- finance a finanční služby, investice, pojištění apod.
- zprávy a aktuální události
- vládní a právní tematika
- nakupování, e-shopy
K takovým tématům Google přistupuje zvlášť opatrně a v případě, že neshledá obsah dostatečně důvěryhodný, může jej skrýt.
9 tipů jak na obsah z hlediska EEAT
Následující tipy vám pomůžou vytvářet obsah, se kterým budete mít šanci na dobré EEAT skóre. Počítejte ale s tím, že jeho budování nějakou dobu potrvá.
1. Tvořte kvalitní obsah
Kvalitní obsah je ten, který přináší hodnotu uživatelům, je nápomocný, relevantní a originální. Proto je třeba při jeho vytváření brát zřetel především na uživatele, nikoliv na vyhledávač.
Nicneříkající texty přeplněné klíčovým slovem z hlediska EEAT neuspějí, stejně jako článek na chlup podobný desítkám jiných nebo ten, který obsahem neodpovídá nadpisu.
Kromě faktické hodnoty by kvalitní obsah měl být také čtivý, dobře strukturovaný a přehledný. To zahrnuje:
- gramatickou a stylistickou správnost
- dodržování struktury nadpisů
- členění textu do odstavců
- používání odrážek, tabulek, obrázků, videí (vč. jejich popisu)
2. Vybírejte vhodná témata
Největší naději na úspěch budete mít s tématy, která uživatelé vyhledávají a zároveň není k dispozici příliš obsahu na toto téma. V takovém případě nedá příliš práce budovat v tomto oboru dobré EEAT skóre.
Na internetu je ovšem obsahu stále více, a tak se vás tento případ pravděpodobně týkat nebude. Pokud se jedná o téma, které je již široce rozšířené, stále můžete zabodovat tak, že jej zpracujete odlišným způsobem nebo detailněji.
Analyzujte mezery – téměř v každém oboru najdete nezpracovaná témata, která ani vy, ani vaše konkurence na webech nemáte. Právě takové mezery mohou být příležitostí vyšvihnout se.
S hledáním témat pomůže také analýza klíčových slov. Dále může být dobrou inspirací sekce “Lidé se také ptají” ve vyhledávání Googlu nebo samotný našeptávač vyhledávání.
3. Publikujte pravidelně
Pravidelná publikace vysílá vůči Googlu jasnou zprávu, že web je živý a udržovaný. Obsah takových webů bude z hlediska EEAT mít vyšší skóre než podobně kvalitní obsah z webů mrtvých.
4. Aktualizujte obsah
Něco podobného platí také o aktualitě obsahu. Pravidelné aktualizace zajistí lepší hodnocení než zastaralý obsah. Ten postupně ztrácí na hodnotě, zhoršuje se jeho umístění v SERPu a snižuje se přivedená návštěvnost.
Kromě tvorby nového si tak vyčleňte čas i na revize stávajícího obsahu. Frekvence revizí se bude odvíjet hlavně od vašeho tématu – některá témata jsou evergreeny, které se mění jen pomalu, jiná uhání vpřed rychlostí blesku.
Nezapomeňte při aktualizaci článků měnit dataci, pokud ji používáte. Tak např. “Nejlepší SEO vychytávky pro rok 2024” budou kromě pravidelné aktualizace faktů potřebovat časem upravit i letopočet v nadpisu.
5. Zveřejňujte osobní zkušenosti
Na osobní zkušenosti Google i uživatelé slyší. Osobní, jedinečná, zkušenost je hodnotnější než odosobněné podání strohých informací. Zpracovávejte proto svůj obsah tak, aby bylo na první dobrou jasné, že se jedná o vaši zkušenost.
Tomu napomůže i používání slovních obratů, jako “zjistil jsem”, “z naší zkušenosti” apod. a originální fotografie nebo videa.
6. Dobrá pověst je důležitá
V hodnocení EEAT hraje roli také pověst webu či značky. Google přihlíží k hodnocení webu, e-shopu nebo firmy nejen na jeho platformě, ale i na sociálních sítích nebo srovnávačích apod.
Samozřejmě dobrá pověst vám pomůže k lepšímu hodnocení Googlem a naopak. Toto je hledisko, které můžete ovlivnit pouze poctivou prací na spokojenosti vašich návštěvníků.
7. Zveřejněte, kdo za webem stojí
Transparentnost je další hledisko, které je důležité. Na vašem webu by mělo být jasně uvedeno, kdo za ním stojí. U e-shopů, firemních a podnikatelských webů je toto dokonce vyžadováno zákonem.
Informace z anonymních webů nejsou (nejen) Googlem považovány za důvěryhodné a nemusí se k uživatelům vyhledávače vůbec dostat.
Dobře zpracovaná stránka “O nás” nebo “Náš tým”, stejně jako uvedení autora obsahu zvedne vaši důvěryhodnost.
8. Dejte najevo odbornost
Slova odborníků mají váhu a proto, pokud máte příležitost, neváhejte jich využít.
Jednou z cest je publikovat obsah vytvořený odborníkem, u kterého uvedete jméno autora včetně zdůraznění jeho odbornosti.
To ale není jediná možnost. Další variantou je nechat článek či jiný obsah odborníkem zkontrolovat a uvést jej jako jeho patrona nebo recenzenta, který ručí za správnost.
Další možností je využít citace a odkazy na odborné zdroje, jako jsou vědecké práce, výzkumy a příspěvky.
Vysoká odbornost obsahu je důležitá především v YMYL tématech, o kterých jsme se zmiňovali výše.
9. Budujte autoritativní zpětné odkazy
Zpětné odkazy jsou v EEAT základ. A teď nemluvíme o PR článcích nebo zaplacených umístěních odkazů v katalozích nebo na link farmách. Nejvyšší váhu má organické sdílení odkazů na váš obsah.
Právě podle toho, kolikrát lidé odkazují na váš obsah na sociálních sítích nebo na svých webech, Google posuzuje jeho kvalitu. Pro dobré hodnocení by tedy mělo být vaší prioritou, aby uživatelé váš obsah sdíleli.
Jak na to? V první řadě se musí jednat o kvalitní obsah, aby měli uživatelé vůbec důvod jej sdílet (ano, vracíme se oklikou k bodu č. 1), a v druhé řadě je třeba uživatele ke sdílení vyzvat a maximálně mu to usnadnit.
Přidejte tedy k obsahu výzvu k akci (CTA), aby jej návštěvníci sdíleli a připojte nástroje pro jeho snadné sdílení – třeba tlačítka pro sdílení na sociálních sítích nebo do e-mailu.
Za nejkvalitnější zpětné odkazy Google považuje ty, které jsou z tematicky podobných webů s vysokým EEAT, nižší hodnocení pak mají ty evidentně sponzorované a z nesouvisejících stránek.
Zpětné odkazy vedoucí z nekvalitních, špatně zabezpečených webů plných spamu, mohou naopak vaší reputaci ublížit.
EEAT je o kvalitě obsahu
Kvalita obsahu je alfou omegou hodnocení EEAT, protože právě to je jeho účelem – nabízet uživatelům vyhledávače kvalitní výsledky vyhledávání.
Uvedli jsme 9 tipů, které vám pomůžou obsah vylepšit. Nezapomínejte však, že EEAT, přestože nabývá na stále větší důležitosti, není tím hlavním, co rozhoduje o umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.
Tím základním pilířem stále zůstávají primární SEO faktory. Á propos, četli jste náš Kompletní WordPress SEO návod pro začátečníky?
Zdravím, myslím, že YMYL platím v podstatě pro jakékoliv téma, ne jen ta jmenovaná 🙂