WordPress kniha

Kapitola 15 – WordPress Incorporated

WordPress a ruka
Autor příspěvku Tomáš Cirkl

Jak rostl počet lidí používající WordPress, tak bylo potřeba stále více a více udělat. Matt vzal práci u CNET, která mu umožňovala pracovat i na WordPress. Ryan pracoval v Cisco, kde často trávil 60 až 80 hodin týdně, ale i tak, když přišel domu, pracoval na svém hobby, WordPress. Mimo času stráveném na projektu, je zde celá spousta dalších nákladů spojených s během rostoucího projektu. Například náklady na server se zvedly s tím, jak projekt rostl.

Na začátku března roku 2005, měl WordPress 1.5 zaznamenán 50 000 stažení. Jen o tři týdny později se číslo zdvojnásobilo na 100 000. Aby se tento milník oslavil, pořádala se 100K party v San Francisku. 22. března se sešla skupina WordPressáků v podniku Odeon Bar v San Francisku.

Jonas Luster (jluster) na té párty byl. Jonas byl zaměstnancem v Collabnet, ve společnosti stojící za Subversion. On a Mattt spolu hovořili na téma, jak by měla vypadat společnost vybudovaná okolo svobodného softwaru. Matt měl vizi ohledně organizace nazvané Automattic, společnosti, která by zahrnovala několik WordPress organizací. První z nich by byla WordPress Incorporated. Na párty se Matt zeptal Jonase, jestli by se toho chtěl zúčastnit. Jonas řekl ano.

Krátce poté Matt představil WordPress Inc., kde byl Jonas Luster zaměstnanec číslo jedna. Další den ráno už několik blogů informovalo o tomto oznámení. O pár dní později Matt odjel na dovolenou a nechal svého prvního zaměstnance ve vedení.

V únoru vložil uživatel na fórum WordPress.org dotaz ohledně stovek článků, které se nachází v wordpress.org/articles/. Články byly na všechny možné téma od půjček, zdravotní péči, až po hostingové služby. Vlákno bylo uzavřeno moderátorem fóra. Blogger Andy Baio vlákno objevil a s dotazem, co se děje, kontaktoval Matta.

Výsledky vyhledávání v Google, které zobrazují články na WordPress.org.

Výsledky vyhledávání v Google, které zobrazují články na WordPress.org.

Matt vysvětlil Andymu, že mu firma Hot Nacho platila za umisťování článků na WordPress.org a že tyto peníze používal na krytí nákladů spojených s WordPress projektem. “Články nebylo něco, co jsem chtěl dělat dlouhodobě,” řekl Andymu, “ale pokud to pomůže komunitě, jsem ochotný to ještě nějakou dobu dělat.” Následně Matt otevřel vlákno na fóru a vložil tam následující odpověď:

Obsah v článcích je důležitá reklama třetí strany, kterou za poplatek hostujeme. Nejsem si jistý, jestli budeme pokračovat, ale minimálně do konce měsíce jsme k tomu zavázaní. Byl to v podstatě experiment. Nicméně okolo února klesly dary a náklady se navýšily a tak to vypadalo jako dobrá cesta, jak vše financovat. Reklama na těchto stránkách není naše a my dostáváme pouze stanovený poplatek. Peníze jsou použity, stejně jako z darů, ale jdou i na náklady spojené s firmou/ochrannou známkou, takže už vše nejde jen z mé kapsy.

30. března, zatímco byl Matt v Itálii, zveřejnil Andy příspěvek na jeho blogu. Reakce od bloggerů byla špatná: bez ohledu na Mattovi úmysly, viděli lidé v článcích nekalé SEO praktiky. Projekt svobodného softwaru by ale neměl být takto znám. Nejenom, že je WordPress.org hostoval, ale dokonce používal CSS, aby je skryl. Články také ovlivňovaly WordPress.org hosting, TextDrive, který hostoval WordPress zdarma na serverech společně s aplikacemi jako Ruby on Rails. Jejich servery byly přetížené z návštěvností na odkazy z Hot Nacho článků.

S Mattem mimo město se Jonas snažil čelit článku na blogu Andy Baia (Waxy.org). Nebylo jasné, kde leží linie mezi WordPress.org a WordPress Inc., ale Jonas byl osobou, od které se čekalo vyjádření. Čelil hněvu komunity a následujících několik dní hasil všechny vypuknuté požáry. Jonas na svém blogu požádal o klid a víru v Matta.

Hot Nacho články byly vnímány jako první pokus WordPress Inc. vydělat peníze. Ukazatel, že Matt a Jonas nechtějí monetizovat WordPress eticky. Jonas zdárazňoval, že články nemají nic společného s WordPress Inc., ale protože v té době nebylo jasné, co vlastně WordPress Inc. je, lidé je přirozeně spojili dohromady. Následující den Andy aktualizoval jeho článek a informoval v něm, že WordPress PageRank klesl na 0/0. WordPress.org bylo odstraněno z výsledků vyhledávání na Google.

Příběh ještě eskaloval, jak ho převzali hlavní technické zdroje jako The RegisterSlashdot, a Ars Technica. 31. března zveřejnil Matt krátký příspěvek na jeho blogu, kde řekl, že se dozvěděl, co se stalo a že se co nejdříve objeví online a na vše odpoví. Komentáře byly převážně podporující a od lidí, kteří se později stali centrem projektu a dokonce i od Mattova rivala. Matt dokonce získal podporu na WordPress podpůrném fóru.

1. dubna Matt zveřejnil plnou odpověď. V ní Matt vysvětlil, že se snažil najít způsob, jak podpořit projekt svobodného softwaru a že měl pocit, že jsou jeho možnosti omezené:

Aby WordPress prosperoval jako nezávislý projekt, musí být WordPress soběstačný. Je zde několik cest, kterou se může vydat. Všechny jsem hodně promýšlel. Jedna cesta, která by byla velmi jednoduchá, by byla využít financování a s pomocí několika miliónů vybudovat velkou společnost, rychle. Další cestou by bylo nechat se absorbovat velkou firmou. Nemyslím si, že ani jedna z těchto cest je ta pravá pro vybudování zdravé dlouhodobé komunity. (Ani jedna z nich není hypotetická, obě se objevili již dříve.) Je zde několik věcí, které software může dělat, aby nalákal lidi k darování, ale zdráhám se to použít, abych narušil uživatelskou zkušenost. Nakonec jsme se pokusili využít návštěvnost wordpress.org, abychom vytvořili stabilní příjem, který může financovat WP aktivity.

Hostováním článků na WordPress.org se pokusili snížit náklady na projekt svobodného softwaru. Pro mnoho lidí Matt dostatečně odpověděl na jejich obavy a dotazy. Ale pro jiné to nebylo dost. Jestliže se projekt svobodného softwaru rozhodně proměnit jeho webovou stránku na link farmu, jaká je budoucí životaschopnost takového projektu? Nejsou zde jiné způsoby jak jej podpořit? Matt byl na summitu webového spamu v únoru, kde speciálně mluvil o komentářovém spamu, odkazovém spamu, spamu štítků a o falešných blogách. Nemohl si nevšimnout, že se děje něco podezřelého?

Jako s většinou problémů na internetu, jakmile byly články odstraněny a Matt se omluvil, naštvání opadlo. Nicméně mělo to dlouhotrvající dopad. Zkušenost změnila Mattovo myšlení ohledně spamu. Namísto vidění jej jako něco, co se jen objeví v e-mailové schránce, nyní viděl webový spam jako něco, co může rychle otrávit web.  Tato zkušenost ho přivedla k vývoji Akismet, antispamovému pluginu. A zatímco se Matt těžce poučil o etických způsobech, jak vydělat peníze na webu, vždy se to znovu a znovu vracelo. Vždy, když WordPress.org zakročil v oblasti optimalizace pro vyhledávače, například u šablon, naštvaná komunita vždy vytáhla Hot Nacho.

Jonas prožil explozivní start ve WordPress Inc. a následujících několik měsíců pracoval jako neplacený a jediný zaměstnanec. Kontaktoval hlavní hostingové společnosti a vytvořil partnerství mezi nimi a WordPress.org, aby mohli vydělávat peníze doporučováním.

V srpnu 2005 na IRC Meetupu Matt promluvil o dalších způsobech, jak chce podporovat projekt. Namísto výběru peněz, chce založit společnost, která bude generovat zisk. Řekl, že cílem je se stát největším přispěvatelem, podporujícím členy komunity tak, aby na WordPress pracovali na plný úvazek. Aby ochránil projekt od závazků firmy, budou dary oddělené. To zajistí, že pokud dojde k prodeji firmy, projekt zůstane v bezpečí. V chatu Matt neodkazoval na WordPress Inc., ale na zatím neoznámenou Automattic. Na otázku ohledně zaměstnanců odpověděl, že zatím jediným je Donncha, ale Ryan Boren bude další. WordPress Inc. se vytratila, zmizela s mnohem menším ohlasem, než když se objevila. Ve WordPress Inc. nebyly žádné peníze, aby zaplatily plat Jonase, obzvlášť, když Matt používal jeho vlastní plat z CNET, aby zaplatil Donnachovu práci na WordPress.com.

Širší komunita byla zmatená ohledně toho, co se stalo s WordPress Inc., obzvlášť, když Matt oznámil její start veřejně. V odpověď Matt publikoval stránku ve WordPress Codexu, kde vysvětlil, co se stalo:

Na WordPress 100k párty v březnu 2006 jsem mluvil ohledně založení WordPress INC. s Jonasem Lustrem jako prvním zaměstnancem. To se ale nikdy opravdu nestalo, já pokračoval v mé práci v CNET a Jonas (u kterého jsem si nemohl dovolit platit výplatu) skončil pracovat u Technorati. Nebylo plánováno to na party zveřejnit (protože nebylo zdaleka jasné, jak to bude fungovat), ale každý byl opravdu nadšený a já měl panáka (nebo dva) a nechali jsme se unést.

První pokus ohledně vydělávání peněz pro podporu WordPress bylo spíše klopýtnutí než krok. Nicméně byla to důležitá lekce, ohledně toho, jak vést business společně se projektem svobodného softwaru. Při jakémkoliv pokusu vést business založený na svobodném softwaru, je firma držena dvěma hráči: firmou samotnou a komunitou.  Pod pojmem firmy se myslí investoři, které je třeba udržovat šťastné a zaměstnance, na které je třeba dohlížet. Firma potřebuje vydělávat peníze. Na druhou stranu, je zde komunita, která investuje do růstu projektu svobodného softwaru a která zajišťuje integritu a nezávislost. Přecházení čáry mezi nimi může být složité pro jakéhokoliv člena komunity, ale speciálně pro zakladatele projektu nebo pro někoho, kdo má několik důvodů pro zajištění budoucnosti obou.

Zdroj: Milestones: The Story of WordPress – 15. WordPress Incorporated

O autorovi

Tomáš Cirkl

Baví mě Internet a zvláště pak redakční systém WordPress. Jsem pravidelným účastníkem a přednášejícím na WordCamp Praha a WordPress konferencích.

Zanechat komentář

25% sleva na Divi šablonu a členství u Elegant Themes

Získejte více informací o WordPress!

Připojte se do našeho emailového seznamu a nenechte si ujít informace, novinky a návody ze světa WordPressu.

Úspěšně jste se zapsali do našeho newsletteru. Děkujeme!

Tomáš Cirkl

Tomáš Cirkl

WordPress specialista

Blog WPlama.cz píši už více než 3 roky. O WordPress přednáším a pořádám školení. Pro své klienty vytvářím a spravuji webové stránky.