Základy on-page SEO pro web na WordPressu

Jedna z nejdůležitějších “vlastností” webu je bezesporu optimalizace pro vyhledávače. SEO pro WordPressový blog je jiné než pro statickou stránku, a to hlavně protože obsah se u blogu často mění. Vůbec nemá nic společného s nákupem odkazů nebo se snahou „ošálit“ vyhledávač ve svůj prospěch. SEO optimalizace u blogů se více týká infrastruktury stránky a schopnosti vytvořit obsah, který je zajímavý ke čtení a hlavně láká čtenáře ho dále šířit a odkazovat na něj. Tento článek by měl sloužit jako úvod do problematiky a jeho součástí jsou pouze ověřené techniky, které se osvědčily v praxi. Tyto techniky nevyžadují žádné prostředky – kromě času a snahy.

A proč vůbec řešit nějakou SEO optimalizaci? Jestliže chcete, aby byl váš blog více vystavený internetovému světu kolem, pak SEO optimalizace může být nástroj, který vám dá možnost získat z vyhledávačů 1000 návštěvníků (nebo i 10 000) namísto 10, které získáváte teď. A to už stojí za to, ne?

SEO optimalizace prováděná přímo na dané stránce, čili tzv. on-page SEO, je základním pilířem celého optimalizačního procesu. Obsahuje prvky jako je URL struktura, titulek, sémantika webu a další. Před tím, než se pustíte do propagace stránky, byste měli mít všechny tyto části správně nastaveny. A pravě na on-page SEO se v článku zaměříme.

1. Optimalizace titulku příspěvku

V základu vypadá titulek WordPress příspěvku takto: Název příspěvku | Jméno blogu
Což není až tak špatné, ale určitě zde chybí větší variabilita a možnost nastavení. Naštěstí existují SEO pluginy, jako je All in One SEO Pack, které můžete získat během několika kliknutí. První věcí, kterou byste tedy měli zvážit je instalace tohoto pluginu. Díky němu můžete nastavit různý formát titulku pro každou typovou stránku WordPressu.
seo1

Na obrázku výše vidíte základní nastavení titulku u pluginu. To si samozřejmě můžete upravit dle libosti. Nicméně ani toto výchozí nastavení není úplně zlé, takže nedoporučuji dělat velké změny. Skládá se ze jména příspěvku, který by měl obsahovat klíčová slova relativní k článku, tak i název blogu. Nesnažte se ale do titulku mermomocí nacpat pouze klíčová slova, buďte přirození.

All in One SEO Pack také umožňuje editaci titulků přímo v detailu příspěvku nebo stránky. Takže můžete tento parametr upravovat individuálně, pro každou stránku nebo příspěvek zvlášť. Upravení titulku v detailu příspěvku nebo stránky přepíše jakékoliv obecné nastavení.

2. Optimalizace parametru meta description

seo2 Parametr meta description bývá často mnoha webmastery opomíjen, a to i přesto, že se jedná o jeden z nejdůležitějších SEO prvků na stránce. All in One SEO Pack obsahuje nástroj pro automatické generování meta description. Nicméně automatické znamená, že se vezme prvních pár vět z těla stránky. Což má daleko od ideálního stavu, protože takto vyseknutý text nemůže v dostatečné míře kvalitně popsat obsah článku nebo stránky a už vůbec nemůže vhodně zvolit klíčová slova. Podobně jako titulek, tak i popisek (meta description) můžete vepsat přímo pod editorem v detailu stránky nebo příspěvku. Tento postup se může zdát otravný, ale zabere jen o minutu navíc a výsledky za to rozhodně stojí.

Nastavení pluginu v detailu příspěvku nebo stránky vypadá podobně jako u obrázku vpravo (zvětší se po kliknutí).

3. Permalinky

Jestliže jsou vaše stránky logicky strukturované za použití klíčových slov v URL adrese, pak máte určitě větší šanci získat proklik od uživatele (uvidí v adrese přímo název článku), než když používáte strukturu stránek založenou na ID v dynamické adrese. Jestli “pěkné URL” pomáhají k vyšším pozicím ve vyhledávačích, to už je záhadou, ale obecně se nepředpokládá významný vliv.

V základu WordPress struktura využívá právě dynamické URL s ID článku a je vhodné zvolit jiné nastavení. Naštěstí možnost trvalých odkazů (pěkných URL) v sobě obsahuje WordPress nativně, takže jediné, co musíme udělat, je funkci aktivovat a případně upravit podle vlastního uvážení.

Trvalé odkazy SEO
Nastavení trvalých odkazů

Přihlašte se do administrace WordPressu a v levém menu klikněte na Nastavení -> Trvalé odkazy. Zobrazí se několik typů URL adres, které umí WordPress vytvářet. Doporučuji zvolit možnost Název příspěvku, protože obsahuje to důležité a žádné zbytečnosti. Nemá smysl do URL adresy vkládat informace o datu vložení článku apod. (pokud tedy nejde o web, kde je datum nějakým způsobem důležité).

Zajímavá možnost je také nastavení vlastní struktury trvalého odkazu, což se hodí hlavně v případě příspěvků, kdy před název můžeme vložit jeho rubriku. K tomu, abychom to udělali, stačí pouze do Vlastní struktury napsat toto:
/%category%/%postname%/

4. Sémantika – správná struktura kódu

Internetové stránky jsou tvořeny zdrojovým kódem. Ten se dá psát dvojím způsobem:
1. Podle doporučení psát strukturovaný kód, který dodržuje stanovená pravidla kódování.
2. Nedodržováním a tvořením webu, který se pro uživatele tváří dobře, ale zdrojový kód je jedna velká divočina.

Díky dodržování správné struktury kódu vyhledávače poznají relevantní části stránek, jež obsahují informace, které mohou návštěvníky z vyhledávače zajímat. Buďte při výběru šablony pro WordPress zodpovědní a raději namísto některých šablon zdarma, kde může být kvalita pochybná, si vyberte šablony od kvalitních webových studií nebo z “tržišt” (např. themeforest), kde je kvalita a úroveň hlídaná. Pokud si chcete ověřit šablonu, stačí využít nějakého z mnoha online SEO nástrojů a zjistit si tzv. validitu kódu.

Vliv validity na SEO byl mnohokrát diskutován a i přesto, že většina odborníků se příklání k názoru, že není velký, je vhodné vyvarovat se alespoň hrubých chyb typu neukončených párových tagů apod. Nikdo totiž přesně neví, co všechno vyhledávače berou v potaz, takže je lepší podchytit co nejvíce možných faktorů.

5. Interní odkazy

Struktura interních odkazů je důležitá a neměla by být podceňována. Slouží nejen k předávání síly stránek v rámci webu, ale třeba také ke směrování a orientaci indexovacích robotů vyhledávačů. Pokud tedy přijde robot vyhledávače k vám na stránku, měli byste se ujistit, že na ni zůstal, prošel a indexoval všechny stránky předtím, než odešel. Tohoto lze poměrně snadno dosáhnout využitím drobečkové navigace. Jestliže ji vaše šablona neobsahuje, lze ji do ní přidat pomocí pluginu, například pluginem Breadcrumb NavXT.

Dalším způsobem, jak směrovat robota skrz stránky je zobrazením podobných příspěvků. Tímto způsobem nejen, že si zajistíte indexaci, ale i snížíte bounce rate, protože návštěvníkovi budete „podstrkovat“ další relevantní článek, který by ho mohl zajímat.

6. Externí odkazy

Optimalizace externích odkazů (tedy těch, co vedou od vás jinam) není sice extrémně důležitá, ale na druhou stranu nemá smysl předávat sílu stránek například různým registračním formulářům apod. Přidat parametr rel=“nofollow“ k odkazům je určitě dobrý krok jak začít.

Vyhledávače (především Google) mají rádi, když odkazujete na své zdroje, zajímavé stránky anebo stránky, které mají dobrou reputaci, takže to prostě dělejte 🙂

Naopak, co není úplně vhodné je odkazovat na desítky (nebo i stovky) webů z každé stránky (sidebaru, patičky) – tzv. sitewide odkazy. Odkazy na zdroje (a další) vkládejte raději přímo do článku a ideálně rovnou do textu.

7. Vyhněte se duplikacím

Ve WordPressu je velmi jednoduché vytvářet duplikace. Můžou za to především archivy, rubriky nebo tagy. Pokud tedy nepoužíváte „more tag“ (značka pro pokračování textu) a v rubrice máte zobrazený celý příspěvek, hned máte vytvořenou duplikaci. Naštěstí lze tomuto snadno předcházet například použitím pluginu, anebo upravením robots.txt.

Například takto:
User-agent: Googlebot
Disallow: /wp-content/
Disallow: /trackback/
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /archives/
Disallow: /*?
Disallow: /*.js$
Disallow: /*.inc$
Disallow: /*.css$
Disallow: */trackback/
Disallow: /link.php
User-agent: Googlebot-Image
Disallow: /wp-includes/
User-agent: Mediapartners-Google*
Disallow:

Pokud přidáte značku $ na konec jakékoliv přípony souboru říkáte robotům, že se to týká všech souborů s těmito koncovkami. V našem případě vidíte, že jsme zakázali (disallow) indexaci souborů s příponami css a .js.

Dále nechceme duplicity, a proto jsme zakázali indexaci rubrik, tagů a archivace. Také je zbytečné pouštět vyhledávací roboty do WordPress adresáře pro administraci (wp-admin) a zakázali jsme jeho indexaci.

Také si můžete všimnout příkazu Disallow: /*?. Ten slouží k tomu, že pokud někdo využije interní vyhledávač, tak tyto výsledky nebudou indexovány.

Nuno zmínit, že touto problematikou se zabývá velké množství pluginů, které vám mohou pomoci.

8. Struktura stránky

Podobně jako stavební společnost potřebuje znát veškeré prvky domu, tak i vyhledávací roboti by měli znát kompletní strukturu stránky. Jestliže řeknete vyhledávacím robotům, kde najdou všechny stránky, mají usnadněnou indexaci a ujistíte se, že na nic nezapomenou. Opět existuje mnoho dobrých pluginů, které vytvářejí mapu stránky. Doporučuji především Google XML Sitemaps.

9. SEO Friendly struktura kódu

Uspořádání jednotlivých prvků stránky v kódu je důležité. Například sidebar umístěný ve zdrojovém kódu nad samotným obsahem není ideální. Opět ke kontrole stačí využít jeden z mnoha SEO nástrojů, které tuto chybu odhalí.

10. Rychlost načítání stránek

Rychlost načítání stránek je jedním z kritických bodů pro vyhledávače. Samozřejmě platí, že čím rychlejší načítání stánek máte, tím lépe.

Existuje mnoho různých způsobů jak zrychlit načítání stránek, určitě si je všechny brzy popíšeme v nějakém článku, nicméně dvě metody bych zdůraznil hned.

První je využití cashování, kterého můžete docílit snadno za použití pluginu WP-Super Cashe a jemu podobných. WP-Super Cashe dokáže rapidně snížit čas načítání stránky.

Druhou metodou je výběr kvalitního hostingu. Tuto problematiku jsme popsali v článku Jak vybrat správný hosting pro WordPress.

11. Optimalizace obrázků

Na každém blogu jsou obrázky a pokud je tam z nějakého důvodu nemáte, tak to napravte, protože obrázky jsou skvělý nástroj pro oživení textu a upoutání návštěvníka. Navíc se pomocí obrázku dají zvýraznit informace
.
Google totiž obsahuje i vyhledávání obrázků, ze kterých také můžete získat zajímavou návštěvnost. Přitom optimalizace obrázků je velmi snadná, stačí jen vyplnit alt parametr. Tento parametr je důležitý pro vyhledávače, které nerozpoznají, co se na obrázku nachází, a proto se podívají co je napsáno u alt a podle toho určí obsah obrázku.

Jestliže se o obrázky nechcete starat, můžete si opět pomoci pluginem. Skvělou volbou je plugin SEO Friendly Images, který automaticky přidá alt a title atribut k obrázku. Nicméně vždy je lepší manuální nastavení, protože nemůže dojít k chybě.

12. Uživatelé

Kvalitní obsah = sdílení a odkazy

I když může znít optimalizace pro uživatele trochu zlváštně, jde o důležitý prvek každé stránky. Hlavním lákadlem pro potencionální čtenáře je samozřejmě obsah, který poskytujete. Pokud je kvalitní, lidé na vaše články budou rádi odkazovat a sdílet na sociálních sitích. Avšak počet sdílení (a tedy i odkazů) můžete poměrně slušně zvýšit, když na svůj web vhodně umístíte sociální tlačítka.

Sběr kontaktů

Fakt, že si návštěvník přečte váš článek, ještě neznamená, že se k vám na web vrátí a přečte si další. V životě lidí se toho prostě děje moc a není v jejich moci si zapamatovat každou stránku, kterou navštíví. Z toho důvodu je dobré využívat různé způsoby sběru kontaktů, které můžete později využít a informovat uživatele internetu o tom, že jste přidali nový obsah. Čím více způsobů nabídnete, tím větší šanci máte. Mezi způsoby jak získat kontakt na návštěvníky patří RSS, email nebo skupiny na sociálních sítích. Doporučuji mít na stránkách všechny a čtenáře občas na konci článku elegantním a nenápadným způsobem na tyto možnosti upozornit.

Komentáře

Další dobrou možností jak vyvolat reakci ze strany uživatelů je klást dotazy a snažit se o vyvolání reakce v komentářích. Komentáře můžete využívat ty základní od WordPressu, nebo je za pomoci pluginu změnit na Facebook (Facebook Comments by Fat Panda) nebo jinou síť.

Doufáme, že se vám tento článek líbil a příště si řekneme něco o off-page SEO.

PS: Určitě se najdou odborníci (a “odborníci”), kteří s některými body článku nebudou souhlasit, protože SEO je vlastně nekonečné dohadování nad tím, co funguje a co nefunguje. Obecně jsme se snažili poskytnout alespoň taková základní vodítka, pokud ale někdo nesouhlasí, určitě to rádi probereme v komentářích a případně upravíme, když bude důvod.

Neuteklo vám něco?

Pokrok a WordPress na nikoho nečekají, tak nám tu raději nechte email, ať o nic nepřijdete!

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Správa WordPress webu

Nemusíte na to být sami. Pomůžeme vám s pravidelnou údržbou i novými vylepšeními.

Více informací

5 názorů na “Základy on-page SEO pro web na WordPressu”

  1. Při instalaci a následného nastavení pluginu se přihlašovací stránka přestala zobrazovat. Web vypadá normálně, vše je funkční, jen místo přihlašovací stránky je bílá stránka.

  2. Dobrý deň, chcela by som vás poprosiť o radu. Mám Yoast a mám červené bodky na každej stránke. Ale ja mám na stránkach plugin blog. Tak že domovská stranka a ostatné nemôžu mať obsah ani nič iné pretože by to vyzeralo strašne obsahujú už len rovno články. ked je tam skoro všetko červené čo to pre mna znamená? a čo znamená ukazujem len kopiu stranky? Ako to vylepšiť ?ďakujem

    1. Tomáš Cirkl

      Dobrý den,

      tyto ukazatele neberte moc vážně. Je to především určené pro anglické weby. Koukněte na návod na Yoast, který píšu. Určitě vám to pomůže.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík
Přejít nahoru