Zkrácený odkaz je takový odkaz, který jste získali pomocí nástroje tzv. zkracovače. Zkracovač pak může být online služba nebo také WordPress plugin.
Zkracovač umí uložit vaší dlouhou adresu do své databáze a nabídnout kratší adresu, pomocí které se dostanete k původnímu dlouhému odkazu. Někdy lze také zkrácený odkaz definovat.
Jak to v praxi vypadá?
Původní odkaz:
https://www.wplama.cz/optimalizace-rychlosti-nacitani-webu-na-wordpress-bez-znalosti-programovani/
Zkrácený odkaz:
https://www.wplama.cz/rychly-wordpress
Proč zkracovat odkazy?
Existuje spoustu důvodů proč je dobré vytvářet vlastní zkrácené, hezké nebo skryté odkazy na své doméně. Mezi nejčastější důvody patří:
- Zkrácení dlouhého odkazu pro sdílení na sociálních sítích – Některé sociální sítě (například Twitter), umožňují napsat zprávu pouze v omezeném množství znaků a jestliže vkládáte odkaz, můžete se o velkou část z toho připravit.
- Skrytí affiliate odkazu – Affiliate odkazy nejsou pěkné a obvykle jsou i hodně dlouhé. Pro lepší uživatelský pocit ze stránek je dobré je skrýt.
Další výhodou tvorby zkrácených odkazů je i statistika prokliků. Kde jednoduše zjistíte, kolikrát na daný odkaz uživatelé klikli.
Jak na vlastní zkrácené odkazy přímo ve WordPress se dozvíte v návodu níže.
Jak vytvořit zkrácený odkaz ve WordPress pomocí Pretty Link
Plugin Pretty Link umožňuje vytvářet zkrácené odkazy na vlastní doméně, včetně statistiky prokliku pro každý odkaz zvlášť. Ano služby jako tinyurl.com, bit.ly a další udělají také zkrácený odkaz i se statistikami, ale už to není odkaz na vaší doméně, což nemusí být vždy vhodné.
Nejprve si nainstalujte a aktivujte plugin Pretty Link Lite. Plugin se nachází v oficiálním repozitáři pluginů a můžete jej nainstalovat přímo z WordPress administrace.
Po aktivaci se v levém WordPress menu objeví nová sekce Pretty Link. Běžte tedy do Pretty Link -> Add new link.
Dostanete se na formulář pro přidání odkazu. Najdete zde následující položky:
- Redirection Type – typ přesměrování. Vybrat můžete z 301 (trvalé) a 307 (dočasné). Doporučuji nastavovat 307.
- Target URL – cílová adresa odkazu. Neboli původní dlouhá adresa. Povinné.
- Pretty Link – zkrácený odkaz. Povinné.
- Title – možnost vložení parametru title pro odkaz. Title se zobrazí při najetí myši na odkaz. Jedná se o nepovinnou položku.
Níže v záložce nastavení Options najdete (vše nepovinné):
- Group – odkazy můžete třídit do skupin.
- SEO Options – odkazu můžete natavit parametr “no follow”. Znamená to, že robot vyhledávače nebude odkaz sledovat a cílová adresa nezíská odkazem žádný SEO benefit. Doporučuji aktivovat u affiliate odkazů.
- Parameter Forwarding – předávání parametrů. Nechte deaktivované.
- Tracking Options – sledování počtu kliknutí na odkaz. Aktivujte.
Jakmile máte všechno nastavené, klikněte na tlačítko Create.
Odkaz se vytvoří a budete přesměrování na základní obrazovku pluginu Pretty Link. Zde si pak můžete zkopírovat zkrácený odkaz a také zde naleznete statistiky z prokliku.
A to je vše. Takto se ve WordPress tvoří zkrácené odkazy.
Ahoj Tomáši.
Máš inspiraci na vložení odpočet hodin na stránky WordPressu? Nějaký kod HTML?
Díky.
Ahoj,
používám buď Anticipate nebo WP Maintenance Mode.
Tome, proč doporučuješ zapínat nofollow u affil odkazů, u pár projektů, kde mám zapnutý “follow” se mi i zkrácené “skryté” affil odkazy dostaly na dobrá místa ve vyhledávačích a uživatelé už rovnou přes Google či Seznam trajdají na cílový web přes můj affil link 🙂
U mě je to spíš už zvyk 🙂 Kdysi jsem to hledal a došel jsem k názoru, že je to “bezpečnější”. Zkusím se na to zeptat nějaké zkušenější persóny.
Tak mi bylo potvrzeno, že Google skutečně doporučuje affil odkazy dávat nofollow.
Ano já neříkám, že nedoporučuje 🙂 já říkám, že Google dlouhodobě drží i affil odkazy ve výsledcích vyhledávání.
Ahoj, dá se někde nastavit, aby se stránka s odkazem otevírala v novém okně?
Ahoj, klasicky, když se přidává odkaz tak v jeho nastavení to tam je. Případně dopsat target=”_blank”.