Komentářový spam je velký problém, se kterým se potýkají snad všechny webové stránky. Spam komentář je poměrně snadné rozeznat. Obvykle v něm najdete odkazy na pornografii, viagru nebo se jedná o rozsáhlý komentář s velkým množstvím odkazů. Také často narazíte na falešné stránky, které se pomocí trackbacku snaží získat odkaz.
V tomto článku se snažíme přinést několik tipů, jak učinit WordPress odolnější vůči spamu. Všechny tyto tipy by měly pomoci ke snížení času potřebného ke správě komentářů.
1. Aktivujte Akismet
Asi nejdůležitější zbraní proti spamu je Akismet. Nemusíte ho stahovat, protože je obsažen v základní instalaci WordPressu. O tom jak aktivovat Akismet jsme tu již psali. Akismet je jeden z nejlepších pluginů, které na WordPress můžete získat a troufám si říci, že bez něj nemáte proti spamu velkou šanci.
2. Nofollow odkazy z komentářů
Jedním z hlavních důvodů, které motivují spammery je, pokud odkazy z komentářů nemají atribut rel=“nofollow“. Tím získávají cenné zpětné odkazy. Tomu lze však snadno zabránit. Stačí přidat nofollow ke všem odkazům z komentářů. V základním nastavením má naštěstí WordPress všechny odkazy z komentářů natavené jako nofollow. Nicméně někteří administrátoři tuto funkci deaktivují se snahou získat více komentářů. Doporučujeme nechat odkazy s atributem nofollow.
3. Černá listina pro komentáře
WordPress umožňuje vytvořit černou listinu spamerů, která při přidání příspěvku porovná email, slova, URL nebo IP adresu a podle toho komentář propustí nebo ne. Jediné, co musíte udělat, je napsat danou informaci do pole pro černou listinu v Nastavení -> Komentáře a uložit.
Někdy nelze přesně říci jestliže komentář přidal člověk nebo robot. Naštěstí nad černou listinou je Schvalování komentářů, kam opět můžete přidat slova, email, jméno, URL nebo IP adresu. Tento komentář pak bude zastaven ve frontě ke schválení. Také je tam box s číslem 2 v něm. Tímto nastavením můžete zdržet komentář ve frontě, pokud obsahuje počet odkazů větší než je dané číslo.
Poznámka: Černou listinou používejte s rozumem. IP adresa nemusí být soukromá a slova lidi také používají v různých souvislostech.
4. Captcha
Používejte captchu a do formuláře pro odeslání komentáře přidejte náhodně generovaný obrázek, ze kterého se musí opsat text. Tato metoda velmi omezí přidávání spamu od robotů.
5. Deaktivování trackbacků
Velkou částí spamu jsou trackbacky. Pro většinu blogů dokonce ani není nezbytné, aby měli funkci trackbacků aktivovanou. V Nastavení -> Komentáře najdete možnost deaktivování trackbacků pro celý web.
Trackbacky můžete také deaktivovat / aktivovat individuálně u každého příspěvku zvlášť.
6. Uzavření komentářů na starších příspěvcích
Uzavření komentářů na starších příspěvcích je skvělá vlastnost zabudovaná ve WordPressu. Stačí pouze specifikovat počet dní a WordPress automaticky uzavře možnost přidání komentářů u příspěvků, které splňují toto kritérium. Stačí v Nastavení -> Komentáře aktivovat tuto možnost a nastavit počet dní.
7. Zakázání přidávání komentářů
Nejradikálnější způsob na konec. Tímto zaručíte, že nebude přidán žádný spam komentář, ale ani žádný jiný. V Nastavení -> Komentáře odškrtněte možnost Povolit návštěvníkům webu přidávat komentáře k příspěvkům a stránkám.
Znáte další způsob jak bojovat pro spamu? Napište nám ho do komentáře a my rádi tento článek rozšíříme.
Zdravím,
k ochraně před komentářovým spamem ještě doporučuji plugin Hashcash, který tlačítko Přidat komentář jakoby zamkne. Před tlačítko vloží takové odemykací tlačítko, které se načte, a možnost Přidat komentář se objeví jako aktivní tlačítko.
Plugin jsem zkoušel a jsou s ním problémy u mobilních zařízeních. Plugin totiž používá při odemčení „výpočet“ a ten na slabších zařízeních, jako jsou např smartphony, způsobuje to, že to odemčení trvá dlouho a může to lidi odradit od komentáře.
Když vypnu funkci povolit přidávat komentáře…., tak už není asi třeba aktivovat akismet a je lepší jej pak odstranit? nebo ještě i tak můžou prolézt nějaké pingbacky a trackbacky a je potřeba i tak akismet? díky
Pokud máte komentáře zakázané, tak není potřeba mít Akismet.