WordPress com Create a Free Website or Blog

Kapitola 16 – WordPress.com

Jak WordPress Incorporated vymizel, vypíchl Matt na WordPress založenou síť pro své zaměstnavatele v CNET. Mnoho velkých internetových společností mělo své blogovací sítě, včetně Google, Blogger, Yahoo 360 a Microsoft Spaces. CNET také vlastnil několik domén, jako online.com, které se zdály být jako perfektní pro blogovací síť.

CNET se to rozhodl zamítnout, ale idea nezmizela. Matt se rozhodl vybudovat blogovou síť sám. *

Prvně potřeboval doménu WordPress.com. Ale v té době ji vlastnil Open Domain, organizace, která se zabývá registrací domén a dáváním povolení k jejich využití výměnou za poděkování. Nebylo jasné, zda Open Domain zabírá domény nebo se jen obecně snaží pomoci komunitám okolo svobodného softwaru. (Měli také registrovanou doménu Drupal.com, ale poté ji omylem darovali Drupalu). WordPress komunita byla samozřejmě nesvá s myšlenou, že někdo bude sedět na doméně WordPress.com. Vlastnictví domény bylo klíčem, pokud by doménu kontroloval někdo jiný, nebyl zde dostatek bezpečnosti.

Po měsících dohadování získal Matt WordPress.com a práce začaly. Donncha, developer v WPMU, byl skvělým kandidátem a zrovna hledal nové pracovní příležitosti. Když Matt poslal e-mail, Donncha odpověděl.

Nový WordPress.com běžel na WPMU. Vývoj byl rychlý. Donncha pracoval na dvou serverech a kód vyvíjel na živém webu. Bez uživatelů, o které by se musel starat, to šlo rychle. Vylepšil funkce zaměřené na uživatele a vybudoval síť administračních nástrojů.  WPMU komunita mu pomohla aktualizacemi, které pomohly vyčistit administrační rozhraní. Funkce jako mapování domény a štítky, které ve WPMU moc nefungovaly, se přesunuly do pluginů.

Andy Skelton (skeltoac) byl druhým zaměstnancem WordPress.com a jeho první akvizicí. Andy vyvíjel Blogs of the Day, vlastní plugin se statistikami, které generovaly každý den seznam populárních blogů. Poté, co Andyho potkal v Seattlu, ho Matt přivedl na palubu, aby vytvořil plugin pro WordPress.com založený na Blogs of the Day. Ten se na několik let stal funkcí na hlavní straně WordPress.com.

WordPress.com se otevřel pro registrace v září 2005, dostat se tam šlo pouze na pozvánku. Tím se řídil růst na neotestovaných serverech. Spoustu lidí, kteří se účastnili WordPress projektu si vytvořili na WordPress.com blog. Mezi nimi například Lorelle VanFossen a Mark Riley. Každý nový člen také dostal pozvánku, pro dalšího člena.

Lidé se také mohli připojit tak, že si stáhli prohlížeč Flock, který obsahoval nástroje pro sociální sítě. “Myslel jsem si, že Flock je budoucnost”, řekl Matt. “Nejprve jsme používali pozvánky, ale poté jsme se rozhodli, že je umožníme obejít těm, kteří používají Flock, protože se nejspíše bude jednat sociálně založeného člověka.” Flock se integroval s WordPres.com a uživatelé přes něj mohli psát přímo na jejich blogy.

Oba způsoby (pozvánky a Flock), umožnili WordPress.com, aby rostl pravidelně a udržitelně. Použitím registračních bariér se kontroloval tok lidí a zajistila se škálovatelnost. Nicméně poptávka rychle přerostla nabídku. Jedna pozvánka se dokonce objevila na eBay. Příliv nových bloggerů také vytvořil požadavky na podporu. Bez jasného rozdělení WordPress.org a WordPress.com se mnoho blogerů snažilo najít pomoc na fóru WordPress.org. To způsobilo nevoli mezi dobrovolníky, kteří zdarma dělali práci, která se nakonec stávala komerční.

První pokus o specifickou podporu pro WordPress.com se stala e-mailová adresa. Vývojáři odpovídali na zprávy a odvraceli svou pozornost od psaní kódu. “Zjistil jsem, že jsem strávil půlku svého dne, odepisováním uživatelům,” vzpomíná Donnacha “a byl jsem úplně rozhozen, nemohl jsem se soustředit na programování nových funkcí nebo vylepšování věcí, opravu chyb, protože tyto věci byly hodně unavující.” Plán B byl e-mailový list, který zpracovávali specifičtí členové podpory WordPress.com.

Nakonec se podpora přesunula pod tiketovací systém, který vedl Mark Riley, veterán podpůrného fóra WordPress.org, který se stal šestým zaměstnancem. Po nějaký čas byl pouze on sám odpovědný za podporu, kde sám vyřešil skoro 50 000 požadavků. Další člověk se k němu připojil v roce 2008. Dnes mají WordPress.com uživatelé k dispozici rozsáhlou komunitu na jejích vlastním fóru a velký tým členů podpory “Happiness Engineers”. (Ačkoliv je stále časté, že WordPress.com uživatel skončí na fóru WordPress.org.)

Vytvoření uživatelsky zaměřené blogovací platformy, jako je WordPress.com dávalo v kontextu WordPress projektu smysl. WordPress se hlavně soustředil na své uživatele, lidi, kteří nemusí rozumět mechanice serverů, ale chtějí webovou stránku. WordPress.com přenesl dostupnost na další úroveň, kde nechal lidi vytvořit formulář a získat blog na WordPress. WordPress.com je vyvažovací čin, který se snaží uspokojit ty, kteří chtějí jednoduše vybudovat stránku, kteří chtějí flexibilitu a sílu jádra softwaru WordPress a kteří chtějí vybudovat webovou stránku bez nutnosti začínat od nuly.

Nicméně hostované služby, jako WordPress.com, potřebují zisk, aby mohly zaplatit náklady na server, běh softwaru, poskytnou podporu a platit zaměstnance. Projekt svobodného softwaru a jeho náhodné dary a příjem od hostingových společností nemůže udržet síť takového měřítka. WordPress.com potřeboval více businessově zaměřit hlavní WordPress publikum, softwarové uživatele.

Zatímco business byl cílem pro vývoj WordPress.com, Matt pracoval i na jiném produktu, který ovlivnil WordPress komunitu. Antispam pluginu nazvaném Akismet.

* CNET se stalo jedním z prvních investorů v Automattic.

Zdroj: Milestones: The Story of WordPress – 16. WordPress.com

Neuteklo vám něco?

Pokrok a WordPress na nikoho nečekají, tak nám tu raději nechte email, ať o nic nepřijdete!

Nespamujeme! Další informace naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.

Správa WordPress webu

Nemusíte na to být sami. Pomůžeme vám s pravidelnou údržbou i novými vylepšeními.

Více informací

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík
Přejít nahoru