WordPress obecně

10 věcí, které je třeba zkontrolovat před spuštěním WordPress stránky

Autor příspěvku Tomáš Cirkl

Máte připravené WordPress stránky ke spuštění? Nezapomeňte se ujistit, že jste na nic důležitého nezapomněli. K tomu by vám měl pomoci náš seznam 10 věcí, které je dobré zkontrolovat přes spuštěním stránky.

1. Výběr kvalitního hostingu

Před tím, než stránky spustíte se ujistěte, že jste vybrali ten správný hosting.

Hosting by měl být tak výkonný, aby nikterak nezpomaloval běh stránek a aby nedocházelo k chybě 500, která se zobrazí při překročení nastavených limitů.

Pro malé nekomerční projekty a podpůrné mikrostránky, které nebudou hodně navštěvované (stovky návštěv měsíčně) je možné využít hosting jako je Wedos. Pro větší projekty, firemní stránky a stránky, které jsou důležité pak doporučuji třeba Český hosting.

2. Zálohy

Při spuštění stránky vždy doporučuji uložit zálohu daného webu do počítače. Lze k tomu snadno využít třeba plugin Duplicator.

V případě, že stránky budou často upravovány, rozšiřovány a doplňovány obsahem je třeba myslet i na automatické zálohování.

Osobně preferuji zálohy na úrovni hostingu, kde web tímto procesem není nikterak zatížený. Automatické zálohy po dobu 3 měsíců zpět jsou například u Českého hostingu.

Pokud váš hosting automatické zálohy nenabízí, můžete využít nějaký plugin s uložením do cloudu. Pluginů na zálohování je celá řada. Zálohování obsahu webu na stejný hosting (FTP) jako je web není dobrá varianta.

3. Zabezpečení

WordPress je nejrozšířenější redakční systém a to s sebou nese i vyšší riziko ze strany hackerů. Často narážím na stránky, kde se na bezpečnost vůbec nesáhlo a kde pak jejich majitel může hodně litovat.

U nás na WPlama.cz máme spoustu článků zabývající se bezpečností ve WordPress. Určitě bych pak zdůraznil nutnost instalace bezpečnostního pluginu jako je iThemes Security nebo WordFence.

Pokud se chcete o bezpečnosti ve WordPress dozvědět více, projděte si prezentaci WordCamp Praha 2016 – Bezpečnost od Vladimíra Smitky.

4. Kontrola a hlídání chyby 404 Nenalezeno

Je to velice zlé, když na stránku přijde návštěvník z odkazu nebo vyhledávače a dostane se na stránku 404 Nenalezeno.

V případě, že měníte stránky za nové, tak se ujistěte, že zůstala struktura odkazů stejná nebo jste to ošetřili pomocí přesměrování.

Stejně tak nezapomeňte zkontrolovat všechny interní odkazy, že odkazují správně. K tomu můžete použít i plugin Broken Link Checker.

Důležité je i přidat stránku do Google Search Console. Tento nástroj mimo jiné dává upozornění, když indexovací robot narazí na URL, kde dostane 404 Nenalezeno.

5. Kontrola všech formulářů

Zkontrolujte, zda jdou všechny formuláře na webu vyplnit a odeslat.

Nezapomeňte ověřit, že e-mail dorazil a obsahuje všechny vyplněné položky.

6. Kontrola obrázků, videí a sliderů

Obrázky a videa činí moderní stránky zajímavé. Zkontrolujte, že se všechny obrázky a videa správně zobrazují a že se načítají.

Nezapomeňte na to, že obrázky by měly být ideálně tak velké, jak je potřebujete. Pokud použijete velké obrázky, můžete velmi prodloužit dobu načítání stránky. Pro kontrolu velikosti obrázků a automatické zmenšení nahraných obrázů ve WordPress můžete zkusit plugin Imsanity.

Jestli na webu máte slider, ověřte si, že funguje správně ve všech populárních prohlížečích (Chrome, Firefox, Edge, Safari).

7. Měření návštěvnosti

Pro získání zpětné vazby je dobré mít na stránkách nastavené měření návštěvnosti. Asi nejlepší řešení je Google Analytics, které je zcela zdarma a pro integraci do WordPress jsou připraveny pluginy.

Po určité době si pak pomocí toho nástroje můžete zjišťovat důležité informace. Například kolik lidí stránky navštívilo , které stránky jsou nejčastěji navštěvované a jak dlouho se průměrně návštěvníci zdržují na stránkách.

8. Optimalizace pro vyhledávače

Vyhledávače patří mezi nejdůležitější zdroje návštěvnosti. Bez návštěvnosti jako by web ani nebyl. Podcenění optimalizace pro vyhledávače může mít za příčinu, že se web nebude zobrazovat na ve vyhledávačích.

Používejte pluginy jako je Yoast SEO pro optimalizaci stránky a nastavení správných parametrů. Také nezapomeňte vytvořit XML mapu stránky a vložit ji do Google Search Console.

9. Kontrola rychlosti stránky

Webová stránka by se měla načíst do ideálně do 1s. Dobrá je rychlost načtení stránky i do 3s. Jakékoliv pomalejší načítání stránky může mít za následek ztrátů návštěvníků.

Pro zjištění rychlosti načítání stránky můžete použít online nástroje. Mezi populární nástroj patří například Pingdom.

Jestli bude rychlost načítání pomalá, zaměřte se na její optimalizaci. Určitě nezapomeňte na cachovací plugin, ale můžete zkusit i jiné pluginy pro optimalizaci rychlosti načítání.

10. Sociální sítě

Sociální sítě hrají důležitou roli u osobních, firemních i produktových stránek.

Povolte a nastavte si specifická meta data pro sociální sítě (Twitter Cards, Facebook Open Graph).

Zkontrolujte, že jsou odkazy na vaše profily na sociálních sítích dobře k nalezení. Překontrolujte tlačítka na sdílení obsahu a podívejte se, jak se načítá sdílený odkaz.

O autorovi

Tomáš Cirkl

Baví mě Internet a zvláště pak redakční systém WordPress. Jsem pravidelným účastníkem a přednášejícím na WordCamp Praha a WordPress konferencích.

1 komentář

  • Doplnil bych ještě něco z markeťáckého soudku:
    – ad Analytics – raději bych nasazoval prostřednictvím Google Tag manageru (GTM)
    – měření konverzí – u formulářů nastavit buď děkovací stránku s vlastní URL, nebo posílat po úspěšném odeslání formuláře událost do Analytics
    – ad Zabezpečení – automaticky by nový web měl běžet na https
    – pokud web už existoval a na WordPress migruje – nastavení 301 redirectů stránek (pokud je nezbytně nutné měnit URL) a kontrola funkčnosti URL (Screaming frog, Xenu)

Zanechat komentář

Přijďte 1.11. na naše WordPress Školení

Získejte více informací o WordPress!

Připojte se do našeho emailového seznamu a nenechte si ujít informace, novinky a návody ze světa WordPressu.

Úspěšně jste se zapsali do našeho newsletteru. Děkujeme!