Jedním z nejdiskutovanějším tématem u WordPressu jsou rubriky vs štítky. V tomto článku se na ně detailněji podíváme a zodpovíme si následující otázky:
- Jaký je rozdíl mezi štítky a rubrikami?
- Jaké je optimální množství WordPress rubrik?
- Kolik je už moc?
- Můžu přiřadit příspěvek do několika rubrik?
- Existuje nějaké omezení kolik mohu mít štítků u příspěvku?
- Fungují štítky jako meta klíčová slova?
- Je z pohledu SEO výhodnější používat více rubriky než štítky?
Předtím, než se pustíme do odpovědí, je třeba si vysvětlit rozdíl mezi štítky a rubrikami. U WordPressu se rubrikám a štítkům také říká taxonomie. Jejich účelem je třídit obsah a vylepšit použitelnost stránek. To znamená, že pokud přijde návštěvník na stránky, může se raději rychle navigovat skrz tematický obsah, než procházet všechny příspěvky chronologicky seřazené podle data vydání.
Štítek se v angličtině řekne tag a rubrika category. Z toho důvodu se můžete setkat s termíny tagy (štítky) a kategorie (rubriky). Nicméně my se v tomto článku budeme držet českého názvosloví.
Jaký je rozdíl mezi štítky a rubrikami?
Účelem rubriky je seskupení příspěvků. Když vytváříte rubriku mějte na mysli, že by měla představovat obecné téma pro danou oblast. Rubriky by měli pomoci návštěvníkům identifikovat čím se daný blog zabývá. Rubriky mohou mít hierarchickou strukturu, takže můžete mít pod-rubriky.
Štítky by měli popisovat specifické detaily příspěvku. Měli by plnit funkci podobnou jako index u knih. Štítky nemohou mít hierarchickou strukturu.
Příklad: Máte osobní blog, kde píšete o vašem životě. Rubriky by mohli být: Hudba, Jídlo, Cestování, Knihy… Pokud ale píšete příspěvek o něčem co jste jedli a přidáte jej do rubriky Jídlo. Můžete k němu přidat štítky jako pizza, těstoviny, kuřecí maso…
Patrně největším rozdílem mezi štítky a rubrikami je, že MUSÍTE svůj příspěvek vložit do alespoň jedné rubriky. Nicméně štítek přiřadit nemusíte. Pokud u příspěvku rubriku před publikováním nepřiřadíte, bude automaticky přidán do rubriky Nezařazené. Jméno této rubriky můžete snadno změnit.
Další rozdíl je ve struktuře URL adresy štítku a rubriky. Tento rozdíl je však patrný pouze v případě, že máte nastavené trvalé odkazy (bod 3).
V základním nastavení WordPressu je URL struktura štítků a rubrik následující:
http://vasestranka.cz/category/jidlo/
vs.
http://vasestranka.cz/tag/pizza/
O tom jak změnit prefix category a tag v URL adrese jsme již psali.
Jaké je optimální množství WordPress rubrik na jednom webu?
Do verze 2.5 neměl WordPress štítky. To zapříčinilo, že uživatelé měli na webu velké množství rubrik. Štítky byly přidány, aby vylepšili použitelnost WordPressu. Z toho důvodu nelze přesně říci kolik by měl mít WordPress web rubrik. Vždy se to odvíjí od komplexnosti a záběru stránky. Nicméně doporučujeme, jestliže plánujete mít na stránkách větší množství rubrik, strukturujte je. Bude to lepší pro vás, i pro vaše návštěvníky.
Jak jsme již psali, rubriky sdružují určitou skupinu příspěvků. Je vždy lepší začít s obecnějšími rubrikami a postupně vytvářet podrubriky tak, jak stránka roste. Každý kdo již vytvořil a provozoval několik blogů jistě přisvědčí, že se blog vyvíjí. Z toho důvodu nemůžete nikdy na začátku přesně definovat rubriky (kategorie). Především na začátku života blogu je zbytečné aby měl desítky rubrik, když stejně přidáváte jeden příspěvek denně. Ono je to zbytečné, i kdybyste přidávali příspěvků 5. Mnohem lepší je začít s pár rubrikami, ty postupně plnit a až v případě potřeby přidat nové. Další důvod pro to mít na stránkách menší počet rubrik je ten, že do všech rubrik by se měl přidávat postupně nový obsah. No a když máte velké množství rubrik, tak to jde jen velmi těžko.
Opět si uveďme příklad: Zakládáte blog, který se bude zabývat sociálními médii. Chcete zde mít návody, novinky, nástroje, případové studie a další. Vytvoříte tedy rubriky: Facebook, Google+, Twitter, Instagram atp. Podrubriky poté mohou být: Nástroje, Návody nebo Případové studie. I když to vypadá jednoduše, tak stejně můžete narazit. Co když některé médium skončí a nové zaujme jeho místo? Budete muset přidat novou hlavní rubriku a podrubriky.
Mnohem lepší způsob strukturování obsahu na webu by byl s rubrikami, které takovéto změny neovlivní. Můžete například vytvořit rubriky Návody, Novinky, Případové studie, Nástroje atp. Nicméně jak se lidé dozví, že jde třeba o Twitter? Přece nemusíte použít jen rubriky. Vložte k příspěvku štítek Twitter a je to. Podobným přístupem dokážete spojit všechny příspěvky o daném sociálním médiu.
Kdy vytvářet podrubriky?
Řekněme, že k příspěvkům zabývajících se případovými studiemi provádíte rozhovory. Protože neexistuje žádná rubrika Náhled experta, přidáte ji jako štítek k příspěvku. Pokud se z toho však stane rutina a vy zjistíte, že takovýchto článků máte více a stále přidáváte nové, popřemýšlejte nad tvorbou podrubriky k rubrice Případové studie.
Ano, to znamená, že budete muset upravit všechny starší příspěvky. Patrně také budete chtít, aby uživatelé přestaly chodit na URL adresu /stitek/nahled-experta/ a začali chodit do nové rubriky /rubrika/pripadove-studie/nahledexperta/. Použijte proto plugin pro přesměrování. Kromě přesměrování také řeknete vyhledávačům, že došlo k permanentnímu přesunutí a neztratíte SEO hodnocení.
Musím používat podrubriky?
Samozřejmě, že ne. Můžete i nadále používat štítky. V našem příkladu jsme vycházely z toho, že štítky především slouží k určení sociálního média jako Twitter, Facebook atd. Tvorba podrubriky vlastně sloužila jen k tomu, aby návštěvníci snadno našli tyto články. Alternativa byla vložení odkazu na štítek někam na web, například do menu.
Můžu mít jeden příspěvek v několika rubrikách?
Určité zdroje uvádějí, že přiřazení jednoho příspěvku do více rubrik je špatné a „poškodíte si SEO“. Dokonce jsem i četl, že dostanete penalizaci za duplicitní obsah. Úplně bych tomu nevěřil. Nedělejte blog pro vyhledávače, ale pro lidi. Rubriky by měli sloužit k tomu, aby návštěvníci snadno a rychle našli určité příspěvky. Zároveň však byste měli mít hlavní rubriky nastaveny tak, aby se nepřekrývali.
Příklad: Máte blog s rubrikami Reklama, Marketing a SEO. Často se vám u nich může stát, že se příspěvek hodí do více rubrik. Co raději udělat jednu rubriku, která tyto tři zaštítí? Můžete ji nazvat například Business nebo Reklama & Marketing.
Jedním si však můžeme být jisti. Přidáním příspěvku do více rubrik nemá žádný pozitivní výsledek na SEO. Pokud si myslíte, že návštěvníci příspěvek mohou hledat ve více různých rubrikách, přiřaďte jej tam. Nicméně nedělejte z toho zvyk. Jestliže se vám pravidelně stává, že přidáváte příspěvky do více rubrik, zapřemýšlejte jestli by nebylo lepší změnit strukturu webu, případě udělat z některých rubrik štítky. Vždy se jako první zamyslete nad použitelností stránek z pohledu návštěvníků.
Jestli vás to však trápí, můžete zakázat indexaci rubrik a štítků. Uděláte to jednoduše například pomocí pluginu WordPress SEO by Yoast. Stačí v nastavení pluginu vybrat stránku Nadpisy a Meta data a záložku Taxonomie. Zde najdete detailní nastavení rubrik a štítků. Pro zakázání indexace zaškrtněte políčko u Meta Roboty: noindex, follow.
Jestliže chcete zakázat indexaci určité rubriky, tak to najdete v detailu samotné rubriky, kde se dá přepsat globální nastavení Yoast pluginu.
Pokud u rubriky zvolíte nastavení noindex, follow, říkáte tím vyhledávacímu robotu, aby neindexoval stránku rubriky, ale pokračoval přes odkazy do příspěvků. Tímto docílíte indexace samotných příspěvků.
Shrnutí: WordPress dovoluje přidat jeden příspěvek do více rubrik. Je v pořádku přidat jeden příspěvek do více rubrik, ale jen v případě, pokud si myslíte, že to pomůže uživatelům. Nicméně, vždy si rubriky představujte jako obsah knihy, kde jednotlivé příspěvky jsou kapitoly. Jak můžete mít jednu kapitolu ve více sekcích? Doporučujeme nedávat jeden příspěvek do více rubrik.
Je zde nějaké omezení v počtu štítků, které se dají přiřadit k jednomu příspěvku?
Ve zkratce, ne. WordPress nemá žádné omezení v počtu štítků, které se dají přiřadit k jednomu příspěvku. Pokud chcete musíte si k příspěvku přidat třeba tisíc štítků. Nicméně účelem štítků je propojení příspěvků. Jak jsme si již řekli, štítky si představte jako index knihy. Měl by obsahovat populární výrazy a ty propojit. Využití štítků je především v interním vyhledáváním WordPressu. Kromě toho také pomáhají návštěvníkům snadno najít starší tématické články. Z hlediska použitelnosti bych doporučil nedávat více než 10 štítků k jednomu příspěvku, ledaže byste si to dokázali ospravedlnit.
Příklad: Máte blog o filmových novinkách. K příspěvku můžete přidat několik štítků, například jména herců (již počet těchto štítků může být přes 10). Ale je zde určitá šance, že píšete recenzi na více filmů najednou a nějaký herec je ve více z nich (takový Nicolas Cage se vyskytuje často). Nicméně tohle je specifický příklad a většinou si vystačíte s menším počtem štítků. Pokud ne, může se vám stát, že bude mít 300 příspěvků a k tomu více než 10 000 štítků.
Fungují štítky jako meta klíčová slova?
Často si lidé na blogu pletou štítky a meta klíčová slova. Z toho důvodu se snaží přidat velké množství štítků. Štítky nejsou meta klíčová slova u vašeho blogu. Alespoň tedy ne ve výchozím nastavení. Existují pluginy, jako například WordPress SEO by Yoast, které umožňují tuto funkci aktivovat. Nicméně dokud to nenastavíte, nebudou štítky použity jako meta klíčová slova.
Štítky nebo rubriky, co je lepší pro SEO?
Asi nejpopulárnější otázka při porovnání štítků a rubrik. Bohužel jednoduchá odpověď není. Neměli byste si vybrat jedno nebo druhé. Štítky a rubriky byly navrženy tak, aby fungovali společně. Jestliže jste si přečetli celý článek, neměl by pro vás být problém pochopit jak štítky a rubriky pracují.
Shrnutí na závěr
Stránky byste neměli dělat pro vyhledávací roboty, ale pro lidi. Cílem každého vyhledávače je snažit se myslet a hodnotit obsah jako uživatel. Rubriky a štítky jsou pouze dvě položky taxonomie, které jsou obsaženy v základu WordPressu. Mnoho stránek si vytváří vlastní taxonomie, které jim pomáhají třídit obsah společně s rubrikami a štítky. Blog považujte za knihu, která se neustále vyvíjí. Před tvorbou rubrik se zamyslete a ujistěte se, že jsou obecného charakteru, ale pozor aby nebyly zase moc vágní. Štítky používejte k propojení úzce tématických příspěvků. Pokud uvidíte, že se nějaký štítek stane populárním, zamyslete se nad tím, jestli by nestálo za to ho vytvořit jako podrubriku. Nicméně jestli by tato porubrika spadala pod více rubrik, raději to nechte jako štítek. Cíl je vytvořit stránku, která bude co nejvíce uživatelsky přívětivá.
Šablona nepoužívá tagy/štítky, kam je mám vložit do kódu šablony, aby se mi na webu pod článkem zobrazily?
Zkusil bych to vložit do single.php
Super začnem sám požívať štítky
Já mám dilema. Vložil jsem widget se štítky do pravého sloupce (pouze při zobrazení příspěvků nebo jejich seznamu / rubrik), Google mi teď indexuje obsah dost zmateně. V podstatě mi indexuje celý web jako jednu stránku.
Můžete mi doporučit, kam vložit shluk štítků aby to mělo smysl? Hlavně s hlediska SEO? Shluk štítků nepoužívám na hlavní stránce protože se mi to po estetické stránce nelíbí. Štítky neustále přibývají a narušuje mi to layout celé homepage.
Díky za radu.
Na indexaci je nejlepší použít plugin na sitemapu a ten přidat do Google Search Console. Používáte ji?
Když zakážu indexaci štítků a rubrik, tak tím přicházím o návštěvnost ne?
Takhle by mi mohlo přijít spoustu lidí z stovek štítků.. ale když to zakážu, tak nemají šanci přijít… nebo to chápu špatně?
Měl bych tedy vždy zakázat indexaci štítků a rubrik? Nebo existuje někdy důvod proč je nezakazovat?
Já bych vám doporučil se s někým poradit. Určitě pokud štítky a rubriky aktivně používáte, tak to nechte indexovat. Pokud to nevyužíváte, pak to můžete zakázat. Ono je to hlavně myšleno v případech, že vypisujete celé příspěvky i do archivu pak by to mohli být i duplicity.
Mám naprosto klasický WP web. Vypisuje se mi v rubrikách část textu. Prostě klasika.
Ten linkjuice se tam dostane přes hlavní stránku a pak přes příspěvky, nebo vlastně i přes menu… Takže, vlastně asi o tu návštěvnost nepřicházím, a jen přidělávám robotům práci… a vytvářím duplicity… s tím souvisí moje jedna otázka, kterou jsem položil na WebTrhu a nikdo mi na ní neodpověděl:
Používám plugin Yoast SEO. V základním nastavení je naprosto každé stránky, rubriky, čehoholiv, <link rel="canonical" … což je přece blbost!
Jak se toho mám zbavit a jak mám určit nějak hromadně, která stránka je ta "pravá" a nasadit tam canonical? Obvykle to jsou vlatně jen samotné příspěvky a rubriky.
Fakt díky moc za radu. Kdyby někdo ukázal jak to má vypadat ideálně nastavený, bylo by to super.
A co v případě, že mám příspěvky, které patří v první chvíli do jedné rubriky a po jisté chvíli je potřeba ji přesunout do jiné rubriky a tak dále. Mám si s tím ohledně SEO lámat hlavu? Příklad rubrik: Prodej, Rezervace, Prodáno, Video.
V jednu chvíli píšu příspěvek o něčem co je na prodej, pak je to v rezervci a nakonec je to jako prodané – tak že to musím přesouvat. Navíc některé příspěvky ještě spadají do rubriky Video, protože některé návštěvníky zajímají pouze videa. Výsledkem je, že v rubrice Video to zůstane na vždy, ale prodej-rezervace-prodáno se postupně mění.
Pokud se nemění URL příspěvku, tak bych řekl, že to nevadí.
Začala jsem používat štítky, ale po kliknutí na určitý štítek, umístěný v bočním panelu, se mi místo výpisu článků zobrazí text „Vypadá to, že tato stránka neexistuje. Vypadá to, že odkaz, který vás sem odkázal byl chybný. Nechcete zkusit vyhledávání?“ Nevíte prosím, kde je chyba?
Zkuste přeuložit trvalé odkazy.