WordPress návody

Kompletní pohled na trvalé odkazy a jejich nastavení ve WordPress

blog a pero
Autor příspěvku Tomáš Cirkl

URL odkazy obsahu publikovaného na WordPress stránce jsou známé jako trvalé odkazy. Trvalý odkaz je to, co člověk vidí v adrese prohlížeče při zobrazení stránky nebo příspěvku na webu. Zároveň je to také co, vyhledávač a další stránky použijí, při odkazování na vaši stránku. Jedná se tedy o velice důležité nastavení ve WordPress.

Strukturu trvalých odkazů můžete změnit kdykoliv chcete. Nicméně nesmíte zapomenout, že tím ovlivníte URL adresu již vytvořených stránek a příspěvků. Mohlo by se například stát, že vám kvůli tomu výrazně klesne návštěvnost a uživatelé se dostanou namísto cílové stránky na stránku 404 Nenalezeno.

V tomo článku si ukážeme jak pracovat s trvalými odkazy.

Výchozí struktura trvalých odkazů

Nastavení trvalých odkazů ve WordPress najdete v Nastavení -> Trvalé odkazy.

Nastavení trvalých odkazů

Nastavení trvalých odkazů

WordPress po instalaci automaticky aktivuje trvalé odkazy na nastavení Datum a čas.

URL pak vypadá:

http://domena.cz/2016/07/31/nazev-prispevku/

Možnosti trvalých odkazů

Pokud vám nevyhovuje žádná předdefinovaná struktura trvalých odkazů, tak si je můžete tvořit sami. K dispozici máte několik štítků, podle kterých WordPress URL adresu vygeneruje.

K dispozici máte následujících 10 štítků:

  • %postname% – slug příspěvku.
  • %post_id% – ID příspěvku.
  • %category% – rubrika, do které je příspěvek zařazen.
  • %year% – rok publikování příspěvku.
  • %monthnum% – měsíc publikování příspěvku.
  • %day% – den publikování příspěvku.
  • %hour% – hodina publikování příspěvku.
  • %minute% – minuta publikování příspěvku.
  • %second% – sekunda publikování příspěvku.
  • %author% – jméno autora.

Obecně by se dalo říci, že nejlepší varianta je Název příspěvku, která je předpřipravená. Pokud vám ale nevyhovuje a chcete vytvářet vlastní strukturu, je dobré do ni vždy vložit štítek %postname% nebo alespoň %post_id%.

Důvod je ten, že kdybyste měli strukturu trvalých odkazů například /%year%/%monthnum%/ a vytvořili byste v jednom měsíci dva a více příspěvků, tak by měly oba stejnou URL adresu a nebylo by možné je zobrazit.

Jaká je nejlepší struktura trvalých odkazů

Štítky pro tvorbu struktury trvalých odkazů umožňují tvorbu velkého množství různých variant URL. V praxi se však nejvíce využívají následující struktury trvalých odkazů:

  • Název příspěvku (/%postname%/ -> http://domena.cz/nazev-prispevku/) – asi nejoblíbenější nastavení, protože generuje zapamatovatelné URL. Toto nastavení používáme i my na našem blogu. Toto nastavení není vhodné pro weby, které publikují více příspěvku denně a kde by se mohlo stát, že se jednou sejdou dva příspěvky se stejným jménem.
  • Rubrika a název příspěvku (/%category%/%postname%/ -> http://domena.cz/rubrika/nazev-prispevku/) – Rubrika a název příspěvku v URL je často vidět u internetových magazínů a podobných stránek.
  • Datum a název (/%year%/%monthnum%/%day%/%postname%/ -> http://domena.cz/2014/05/01/nazev-prispevku/) – oblíbené u stránek s vysokým počtem publikovaných příspěvků za den.
  • Měsíc, den a název  (/%year%/%monthnum%/%postname%/ -> http://domena.cz/2014/05/nazev-prispevku/) – druhá varianta, která je trochu kratší.

Dobré je také použít datum a rubriku do URL, když tyto informace nemáte vypsané na stránce. Čtenář se pak může podle URL dozvědět, zda se jedná o aktuální informaci nebo již zastaralou.

Co na to SEO?

Dříve se velmi propagovalo, že nejlepší struktura trvalých odkazů je /%postname%/. Nicméně není tomu tak. Kdyby byla jedna varianta lepší a vyhledávače by ji preferovali, tak by ji přece všichni používali.

Obecně by se dalo říci, že pokud vyberete jakoukoliv strukturu z předdefinovaných ve WordPress, tak nic nezkazíte. Asi bych se řídil tím, že pokud budete publikovat jen několik příspěvků měsíčně, vyberte variantu Název příspěvku, jestliže i několik příspěvku denně, pak nechte výchozí variantu Datum a název.

Základní část URL adresy pro rubriky a štítky

Ve spodní části nastavení trvalých odkazů můžete ovlivnit slug pro rubriky a štítky. Ve výchozím nastavení jsou předdefinovány jako:

  • /category/ pro rubriku
  • /tag/ pro štítek

Změnou tohoto nastavení pak ovlivníte URL adresy archivů.

Nastavení rubrika a štítek

Nastavení rubrika a štítek

Minimálně bych je doporučil přeložit na /rubrika/ a /stitek/, ale můžete si zde napsat co potřebujete. Například klíčové slovo, které chcete přidat do URL. Například my využíváme pro rubriku /wordpress/.

O autorovi

Tomáš Cirkl

Baví mě Internet a zvláště pak redakční systém WordPress. Jsem pravidelným účastníkem a přednášejícím na WordCamp Praha a WordPress konferencích.

2 komentáře

  • Při převodu webu na jiný hosting mě přestaly trvalé příspěvky fungovat. Aby stránka fungolala, musím mít zvolené základní a stránka funguje, ale zase mi nefungují odkazy z původního webu.

    • Zkuste jít do Nastavení -> Trvalé odkazy a přeuložit. Zkontrolujte taky zda je povolen zápis do souboru .htaccess a že je na hostingu povoleno použití tohoto souboru.

Zanechat komentář

Získejte více informací o WordPress!

Připojte se do našeho emailového seznamu a nenechte si ujít informace, novinky a návody ze světa WordPressu.

Úspěšně jste se zapsali do našeho newsletteru. Děkujeme!

Tomáš Cirkl

Tomáš Cirkl

WordPress specialista

Blog WPlama.cz píši už více než 5 let. O WordPress přednáším a pořádám školení. Pro své klienty vytvářím a spravuji webové stránky.