WordPress návody

Jak vytvořit a prodat vlastní WordPress šablonu

Tvorba šablony
Autor příspěvku Tomáš Cirkl

Chtěli byste vytvořit vlastní šablonu? A pokud to jen trochu půjde ji i prodat? Neexistuje žádný důvod, proč byste neměli. Nicméně ještě předtím, než se do toho pustíte, existuje několik věcí, které byste měli vědět.

Již jsou to skoro dva roky, co jsem začal prodávat šablony on-line a založil obchod Themes4all.com. Od té doby jsem se naučil poměrně dost věcí, ale ani zdaleka nejsem na konci cesty poznání…

Některé zkušenosti bych s vámi rád v tomto článku sdílel a doufám, že vám pomohou k dosažení vytyčeného cíle.

Kdo si bude šablonu kupovat?

Před tím, než se do něčeho pustíte, se nejdříve zamyslete, kdo si bude vaši šablonu kupovat a jak k nim produkt dostat.

Máte v plánu šablonu prodávat na Themeforestu nebo jiném internetovém tržišti? Chcete ji přidat do WordPress repozitáře? Nebo si vytvoříte vlastní stránku, kde ji budete prodávat?

Tržiště si z vašeho prodeje vezmou výraznou část zisků, ale mají vysokou návštěvnost. Prodej přes vlastní stránky je těžší, ale zisky jsou jen vaše.

Osobně nejsem fanoušek tržišť, ale existují vývojáři, kteří jsou na nich extrémně úspěšní. Pokud se tedy rozhodnete prodávat přes tržiště, buďte si tím zcela jistí, ať později nelitujete.

Tipy:

NEPOČÍTEJTE s tím, že jakmile se váš produkt objeví na tržišti, tak získáte prodeje. Stále musíte mít strategii a způsob jak se od ostatních odlišit.

NEPOČÍTEJTE s tím, že vytvoříte vlastní stránky s nabízeným produktem a ihned budete mít prodeje a informace o vás se povalí skrz sociální sítě jako lavina. Zde také budete muset mít marketingovou strategii (a rozpočet na propagaci).

NEVYTVÁŘEJTE obecné (univerzální) šablony, raději dělejte specializované šablony pro hotely, restaurace, kavárny… Je poté o mnoho snazší cílit na úzkou skupinu zákazníků.

My jsme na začátku vytvářeli obecné šablony a až později jsme zjistili, že specializované šablony mají vyšší šanci prodeje. Nicméně ne každá šablona byla úspěšná.

Cena

Nad cenou se opravdu zamyslete.

Existuje mnoho kombinací od paušálů za přístup až po prodej jednotlivé šablony (a to třeba i za $200). Zkuste nejprve trochu matematiky.

Řekněme, že prodáváte šablonu za $50 na Themeforestu. Pokud začínáte, tak se k vám dostane pouze 50% z celkové prodejní částky (zbytek je provize tržišti). Takže vám zbyde $25, které ještě musíte zdanit. Nakonec se tedy váš zisk bude pohybovat kolem $23.

Pokud prodáte 2 šablony denně, budete na tom poměrně dobře. 60 x $23 = $1380 za měsíc. Pokud však prodávate přes svou vlastní stránku a s affil odkazy, získáte zisk kolem 70%. To pak znamená, že vám do kapsy přijde $32 za šablonu. 60 x $32 = $1920 za měsíc.

Prodat 2 šablony za den zni jednoduše že? Nicméně pravý opak je pravdou. Trh je již šablonami nasycen a najít si v něm místo je zatraceně náročné. Získat $2000 za měsíc je opravdu velmi dobrý „začátek“, ale nesmíte zapomínat, kolik úsilí jste vložili a hodláte ještě vložit do vývoje, podpory a aktualizací.

Pokud máte šablonu za $35 – nabízíte slevy, affiliate nebo tržiště, máte partnera (nebo partnery), s kterými se musíte dělit, odvádíte daně, máte další druhotné náklady jako hosting či nákup fotografií a nezapomenutelné hodiny času strávených vývojem…pozor tedy, abyste nakonec nepobírali „plat“ menší než prodavač v McDonald’s!

Jestliže chcete poskytnou kvalitní služby svým zákazníkům a mít celoroční práci, ujistěte se, že svůj produkt neprodáváte pod cenou.

Podpora a aktualizace

Tak šablona je hotová – a co dál?

Vaše emailová schránka se začíná pomalu plnit dotazy jako: „Jak nastavím slider?“ nebo „Po aktivaci domácí stránka nevypadá vůbec jako v demu. Co s tím mám dělat?“…

Takovýchto otázek dostanete spousty. A buďte si jistí, že otázky k základní funkčnosti WordPressu zde budou také. Ujistěte se, že máte čas odpovídat svým zákazníkům a nezahltíte se. Přeci jen, pokud u vás zákazník nakoupil už jednou, je velká šance, že se vrátí.

Emailová komunikace je pro podporu dobrá, nicméně můžete stát, že se v tom všem začnete ztrácet. Naštěstí existují nástroje jako je Zendesk, které vám s tím pomohou.

Aktualizace šablony

Šablonu a email máte již v malíčku, ale doba se pohnula nebo uživatel našel chybu a vy musíte šablonu aktualizovat.

Nám se například u jedné šablony stalo, že uživatel aktualizoval WordPress a z domácí stránky zmizely některé prvky. Nyní musíte co nejrychleji najít a opravit chybu v kódu.

Zjistili jsme, že je dobré využít WordPress beta test plugin, který vám poskytne náhled na kompatibilitu ještě před samotným spuštěním. Obvykle není žádný problém s malými aktualizacemi (3.4 -> 3.5), ale s těmi hlavními (2.9. -> 3.0).

Nevynalézejte znovu kolo

Když tvoříte novou šablonu, tak se potřebujete z něčeho odrazit. Neexistuje žádný důvod, proč se nepoučit od těch, kteří si tím prošli před vámi.

Vyberte si framework nebo šablonu a pusťte se do toho. Vybírejte pořádně a rozumně! Vybíráte totiž stavební kámen pro váš produkt.

Uvědomte si, že pokud máte v plánu vytvořit více šablon, tak tento framework nebo šablona bude pravděpodobně u všech stejný. Stejný kód = rychlejší aktualizace.

Například: Jestliže vytvoříte šablonu založenou na Twenty Eleven a šablonu založenou na Hybrid, tak se připravte na to, že si po nocích vytrháte všechny vlasy, protože každou chybu budete muset hledat 2x.

Většina frameworků má odlišný způsob, jakým fungují, takže vyberte jeden a u něho už zůstaňte.

My jsme zvolili třetí možnost. Vytvořili jsme si vlastní framework. Není to sice nezbytné a rozhodně to přidá hodně práce navíc.

Pokud hledáte bod, kde začít, doporučuji Underscores.

Pokud nechcete pracovat s frameworkem, zkuste vytvořit child theme.

Tvorba vlastní šablony

Jestliže máte vyřešeny veškeré problémy uvedené výše, je čas se pustit do návrhu vlastní šablony!

Když víte, kdo je vaše cílová skupina, je mnohem jednoduší navrhnout design a vlastnosti šablony. Realitní kancelář potřebuje jiné věci než restaurace.

Existuje toho ještě mnohem více, co lze říci o tvorbě/prodeji šablony. Nicméně pak záleží na dané situaci a způsobu, jaký jste si zvolili. Pokud však má někdo nějaký dotaz, rád odpovím v komentářích.

O autorovi

Tomáš Cirkl

Baví mě Internet a zvláště pak redakční systém WordPress. Jsem pravidelným účastníkem a přednášejícím na WordCamp Praha a WordPress konferencích.

6 komentářů

  • Zdravím,
    nemáš náhodou chybu v článku ohledně toho, že napřed píšeš o tom, že prodáš 2 šablony denně a díky tomu vyděláš 1920 $ a pak najednou píšeš o prodání 2 šablon měsíčně a výdělku 2 000 $.

  • Ahoj, zajímá mě jak je to s daněním příjmů ze zahraničí. Pokud bychom v modelové situaci prodávali např. přes Themeforest, musíme podávat daňové přiznání v ČR a jak se to pak vůbec řeší?

    • Nejlíp s tímto dotazem dojít na finanční úřad, kde poradí. V podstatě jsou tři možnosti, udělat s.r.o., stát se identifikovanou osobou nebo být OSVČ a přihlásit se k DPH.

      Nicméně doporučuji se obrátit na úřad nebo specialistu co se zabývá daněmi.

  • Zdravím,
    super článek. Hodně mě však zarazila věta:

    “ Jestliže vytvoříte šablonu založenou na Twenty Eleven a šablonu založenou na Hybrid, tak se připravte na to, že si po nocích vytrháte všechny vlasy, protože každou chybu budete muset hledat 2x.“

    Jak to chápat? Twenty Eleven byla nainstalována více než 400.000 krát, čekal bych tedy, že je to dobrý základ pro vlastní šablonu.
    Děkuji předem za případnou odpověď

Zanechat komentář

Získejte více informací o WordPress!

Připojte se do našeho emailového seznamu a nenechte si ujít informace, novinky a návody ze světa WordPressu.

Úspěšně jste se zapsali do našeho newsletteru. Děkujeme!

Tomáš Cirkl

Tomáš Cirkl

WordPress specialista

Blog WPlama.cz píši už více než 5 let. O WordPress přednáším a pořádám školení. Pro své klienty vytvářím a spravuji webové stránky.