Co je to blog a jak se liší od webových stránek (Vysvětleno)

Co je to blog a jak se liší od webových stránek?

Pokud uvažujete o založení blogu nebo webové stránky, pak vám pochopení těchto pojmů pomůže splnit vaše cíle.

V tomto průvodci pro začátečníky vysvětlíme, co je to blog a jaký je rozdíl mezi blogem a webovými stránkami. Budeme také hovořit o různých scénářích s reálnými příklady a jejich výhodách.

Co je to blog?

Blog je typ webové stránky, kde je obsah prezentován v obráceném chronologickém pořadí (novější obsah se zobrazuje jako první). Obsah blogu se často označuje jako příspěvky nebo “blogové příspěvky”.

Blogy obvykle provozuje jednotlivec nebo malá skupina lidí, kteří prezentují informace konverzačním stylem. V současné době však existuje spousta firemních blogů, které vytvářejí množství informačního obsahu a obsahu ve stylu myšlenkového vedení.

Typické blogové příspěvky mají také sekci komentářů, kde mohou uživatelé na článek reagovat.

Historie blogů

Blogy se vyvinuly z online deníků a časopisů v polovině 90. let. V té době již uživatelé internetu provozovali osobní webové stránky, na kterých pravidelně zveřejňovali informace o svém osobním životě, myšlenky a společenské komentáře.

Koncem 90. let byl poprvé použit termín webový deník, který se později změnil na “weblog”, poté na “we blog” a nakonec jen na “blog”.

Vzhledem k rostoucímu počtu těchto webových stránek se začalo objevovat několik nástrojů, které uživatelům usnadnily vytváření online deníků a osobních blogů. Tyto nástroje pomohly zpopularizovat blogování a zpřístupnily tuto technologii i netechnickým uživatelům.

V roce 1999 byl spuštěn populární blogovací web Blogger.com, který později v únoru 2003 koupila společnost Google.

Ve stejném roce byla v květnu 2003 vydána první verze blogovací platformy WordPress.

Dnes je WordPress nejoblíbenější blogovací platformou na světě, která pohání více než 43 % všech webových stránek na internetu.

Jaký je rozdíl mezi blogem a webovou stránkou?

Blogy jsou typem webových stránek. Jediný skutečný rozdíl mezi blogem a ostatními typy webových stránek spočívá v tom, že blogy jsou pravidelně aktualizovány novým obsahem, který se zobrazuje v obráceném chronologickém pořadí (nové příspěvky na blogu jako první).

Typické webové stránky jsou statické, obsah je uspořádán do stránek a není často aktualizován. Zatímco blog je dynamický a obvykle se aktualizuje častěji. Někteří blogeři publikují i několik nových článků denně.

Blogy mohou být součástí větších webových stránek. Firmy často mají sekci Blog, kde pravidelně vytvářejí obsah, který informuje a vzdělává jejich zákazníky.

Pomocí WordPressu můžete vytvořit obojí, webové stránky i blog, proto mnoho majitelů firem používá WordPress k vytvoření svých webových stránek pro malé firmy.

Zjednodušeně řečeno, všechny blogy mohou být webovou stránkou nebo její součástí. Ne všechny webové stránky však lze označit za blogy.

Například WPlama je blog a webová stránka. Naše webové stránky mají další obsah, který je zveřejněn v jiné než blogové podobě, například Potřebuji pomoc s…, Překlady, Slevy a nabídky a Poradna.

Lze také říci, že blogy mají články, které jsou uspořádány pomocí kategorií a štítků. Na druhou stranu webové stránky používají k uspořádání a zobrazení obsahu stránky.

Blog nebo webová stránka – co je lepší?

Jako začátečník možná přemýšlíte, zda si založit blog, nebo vytvořit webové stránky, a co je lepší? Upřímně řečeno, odpověď na tuto otázku skutečně závisí na tom, jaké jsou vaše cíle.

Mnoho malých podniků po celém světě má tradiční webové stránky tvořené pouze stránkami a bez blogu. Takové malé webové stránky jsou často vytvářeny za účelem vytvoření informační webové prezentace podniku, organizace nebo jednotlivce.

Na druhou stranu si stále více podniků uvědomuje potenciál blogu v celkové marketingové strategii. Majitelé firem přidávají na své tradiční webové stránky samostatnou sekci blogu a využívají ji k získání větší návštěvnosti z vyhledávačů.

Je to proto, že blogy prokazatelně zlepšují dohledatelnost stránky ve vyhledávačích (SEO).

Součástí blogů je také funkce RSS, která uživatelům umožňuje být informováni o vašich nejnovějších příspěvcích. Po zveřejnění nového příspěvku se kanál RSS automaticky aktualizuje.

Chytří marketéři často propojují kanál RSS s e-mailovým newsletterem (zpravodajem) nebo webovým push” upozorněním a posílají tak svým uživatelům upozornění na nejnovější příspěvky, oznámení o produktech a další informace.

Vezměme si Zásilkovnu, jedná se o dopravní společnost a jejich webové stránky mají tradiční prodejní stránky představující jejich produkty a služby.

Mají také informační blog, kde informují a vzdělávají návštěvníky. To jim pomáhá pokrýt klíčová slova v jejich oboru, aby získali bezplatnou návštěvnost z vyhledávačů a dosáhli větší popularity.

Ať už jste firma, nezisková organizace nebo profesionál, přidání vlastního blogu na vaše webové stránky vám může pomoci přilákat cílové publikum, rozšířit seznam e-mailů a prodávat produkty.

Jaký je rozdíl mezi příspěvky a stránkami blogu?

WordPress je nejoblíbenější blogovací platforma a výkonný systém pro správu obsahu. Ve výchozím nastavení obsahuje dva typy obsahu: příspěvky a stránky. Začátečníci si často tyto dva typy pletou.

Příspěvky se na stránce blogu zobrazují v obráceném chronologickém pořadí (od nejnovějšího po nejstarší), protože se jedná o aktuální obsah, což znamená, že uživatelé budou muset sáhnout hlouběji, aby si mohli prohlédnout starší příspěvky.

Statické stránky jsou obsahem “jednorázového” typu, jako je vaše stránka o vás, stránka s kontakty, vstupní stránka produktů nebo služeb, domovská stránka a další.

Stránky se obvykle používají k vytvoření struktury a rozvržení webu. I blogy mohou mít stránky.

Rozdíl mezi stránkou a příspěvkem ve WordPress

PříspěvkyStránky
S časovou známkou – řazené dle času zveřejnění, informace se mohou časem stát neaktuální, struktura vhodná pro blog, recenze nebo novinky.Bez časové známky – bez zobrazené informace o publikování, obsah s trvalou hodnotou, vhodné například pro stránku kontakt, o nás nebo služby.
Dynamické – obsah může být zobrazen na více místech a souvislostech (archiv kategorie, štítku, řazení podle času).Statické – obsah je zobrazen jen na dané URL.
Tříditelné – mohou být vkládány do rubrik a štítků.Hierarchické – mohou být řazeny do hierarchické struktury (může ovlivnit složení URL).
Různé formáty – dle obsahu lze vybírat z předpřipravených formátů, které ovlivňují zobrazení příspěvku. Jedná se například o video, audio, obrázek, galerie atd.Šablony – může být zobrazeno za pomocí předdefinovaných šablon stránky. Tyto šablony jsou součástí WordPress šablony. Jedná se například o šablonu bez sidebaru, sidebar vlevo, sideabar vpravo atd.
RSS – dostupné v RSS.

Nicméně některé vlastnosti jsou stejné pro oba typy obsahu:

  • Zabudováno do WordPress – příspěvky i stránky jsou v základní verzi WordPress.
  • Menu – příspěvky i stránky je možné vkládat do menu.
  • Viditelnost – u příspěvků i stránek je možné nastavit viditelnost na veřejné, chráněno heslem a soukromé.
  • Plánování – zveřejnění příspěvků i stránek může být naplánováno.
  • Úprava – změny lze u příspěvků i stránek provádět přes vizuální editor, HTML editor nebo přes hromadnou úpravu.
  • Média – pro příspěvky i stránky se používá stejná sekce Média, kam lze nahrát obrázky nebo dokumenty.

Proč lidé blogují? Jaké jsou výhody blogování?

Každý bloger má k blogování vlastní motivaci. Mnozí z nich jej používají jako alternativu k vedení deníku nebo časopisu. Blogovací stránky jim poskytují prostor pro sdílení jejich kreativity a nápadů s širším publikem.

Špičkové značky a firmy vytvářejí blogy, aby vzdělávaly své zákazníky, sdílely novinky a oslovily širší publikum. Blogování je pro mnoho firem nezbytnou součástí online marketingové strategie.

Níže uvádíme jen několik výhod blogování.

  • Poskytuje možnost uspořádat si myšlenky a nápady.
  • Umožňuje vám předvést své dovednosti, kreativitu a talent.
  • Pomáhá jednotlivcům stát se autoritou ve svém oboru.
  • Pomáhá stýkat se se zajímavými podobně smýšlejícími lidmi online.
  • Mnoho blogerů vydělává peníze blogováním pomocí různých způsobů monetizace.
  • Firmy využívají blogování k tomu, aby na své webové stránky přivedly více potenciálních zákazníků.
  • Neziskové organizace mohou blogy využívat ke zvyšování povědomí, vedení kampaní v sociálních médiích a ovlivňování veřejného mínění.

Příklady zajímavých blogů

Blogování je bomba!

Blogy mají miliony jednotlivců a firem z celého světa. To znamená, že existují blogy na téměř všechna témata, na která si vzpomenete.

Zde je několik populárních blogů, které si můžete prohlédnout jako příklad. Ručně jsme vybrali zajímavé blogy z různých odvětví, abyste si mohli udělat představu o tom, jak rozmanité blogy existují.

1. Scoutandthecity

Blog Jakuba Maříka je stylový a nadšence do cestování nepochybně zaujme. Píše o sobě, že je skaut, který obdivuje krásy přírody i města. Miluje estetickou hodnotu, kterou můžete hledat skrze jeho povedené a poutavé fotografie.

2. Kitchenette

Pokud rádi vaříte a hledáte blog plný inspirace, jistě si prohlédněte blog Markéty Pavleje (Šimrové). Ta na svém blogu Kitchenette.cz sdílí recepty a píše, že ráda vaří zdravě, ze základních surovin, ideálně čerstvých a z velké části regionálních a sezónních. Její příspěvky provází krásné fotografie a součástí blogu je také stejně tak krásný e-shop.

3. Joga-spirit

Vizuálně příjemný blog věnovaný cvičení, a především józe. Tento blog je ukázkou, jak si najít nové zájemce o cvičení jógy ve studiu na Žižkově, které přispěvatelky provozují (nebo v něm předcvičují).

4. Petrazahradnici

Blogerka Petra sdílí články o zahradničení, knížkách, péči o zvířata a dalších tématech. Díky snadnému přístupu k blogování blogeři obsáhli velké množství témat a je možné psát prakticky o čemkoli.

5. PGFoodies

Další sympatický blog o jídle s nádhernými fotografiemi a pěkným, přehledným designem. Blogeři Petr a Gábi na svém blogu sdílí nejen recepty na zajímavá jídla, ale články i z jiných oblastí (například tipy na dárky nebo knížky).

6. Eliskahudcova

Eliška Hudcová čtenáře se svým blogem a aplikací zavede na nejrůznější místa. Objevila jsem ji ale i pod odkazy se sportem a módou.

7. Baryblog

Baryblog je ukázkou blogu psaného formou deníku (u většiny článků) a prezentuje články na nejrůznější témata.

Existuje samozřejmě mnoho a mnoho dalších skvělých blogů.

Jak blogeři vydělávají peníze?

Lidé obvykle považují blogery za ty, co se jen věnují svému koníčku. Velké množství blogerů ale vydělává na svých blogových stránkách i peníze. Díky tomu se mohou více soustředit na svůj blog, opustit své denní zaměstnání a budovat úspěšné online podnikání.

Úspěšnější blogy mohou za rok vydělat šestimístné, sedmimístné a dokonce osmimístné částky.

Níže uvádíme několik způsobů, které většina blogerů používá k vydělávání peněz ze svých blogů:

Nejběžnějším a pravděpodobně nejjednodušším způsobem, jak vydělávat peníze online, je zobrazování reklam. Jako začínající bloger však nebudete moci inzerenty přímo kontaktovat ani je sami spravovat.

Zde přichází na řadu služba Google AdSense. Ten se stará o vyhledávání reklam, jejich zobrazování, vybírání plateb od inzerentů a zasílání těchto plateb za malý podíl.

Mnoho blogerů také vydělává peníze prostřednictvím affiliate marketingu. V podstatě doporučují produkty na svých webových stránkách a získávají provizi, když si uživatelé tyto produkty koupí. Můžete například sdílet své oblíbené produkty Amazonu a získat poplatek za doporučení, když uživatelé nakoupí pomocí vašeho odkazu.

Mezi další běžné metody zpeněžení patří členství, prodej online kurzů nebo přidání online obchodu k blogu.

Může si blog založit kdokoli?

Ano, každý, kdo si chce založit blog, může.

V počátcích blogování potřebovali uživatelé znalosti HTML a kódování PHP, aby mohli své blogy vůbec aktualizovat.

Nyní existuje spousta blogovacích nástrojů, jako jsou WordPress, Tumblr, Medium, Blogger, Wix, Squarespace atd., které vám umožní snadno vytvořit svůj první blog, aniž byste museli psát kód.

Jednoduše řečeno, můžete blog vytvořit během několika minut, pár kliknutím myši.

Nejčastější chybou, kterou začátečníci dělají, je výběr špatné blogovací platformy pro založení blogu. Ale protože jste tady, tuto chybu neuděláte.

Doporučujeme používat WordPress. Jedná se o celosvětově nejoblíbenější blogovací platformu a nástroj pro tvorbu webových stránek. Více než 43 % všech webových stránek na internetu je vytvořeno pomocí WordPressu, abyste si udělali představu o tom, jak je populární.

Existují dva typy systému WordPress:

  • WordPress.com – nabízí hosting zdarma, ale ne bez omezení. Pokud chcete například provozovat internetový obchod, tak to nebude možné dokud si nezaplatíte extra služby. Stejně tak tomu je i u dalších funkcí, které chcete využít nad rámec standardního účtu.
  • WordPress.org – je zcela volný a bez jakéhokoliv omezení.

Doporučujeme používat WordPress.org, protože se jedná o otevřený zdrojový kód, což znamená, že získáte okamžitý přístup ke všem výkonným funkcím WordPressu. Umožňuje vám také snadno vydělávat peníze z vašeho blogu bez jakýchkoli omezení.

Chcete se dozvědět více o systému WordPress? Podívejte se na naše další články.

K založení vlastního blogu WordPress.org budete potřebovat následující věci.

  • Název domény (To bude adresa vašeho blogu, kterou uživatelé zadají do prohlížeče, aby jej navštívili. Například wplama.cz).
  • Webhostingová služba (zde budou umístěny soubory vašeho blogu například Český hosting).
  • 20 minut vašeho času

Běžně vás název české domény vyjde na přibližně 200 Kč ročně a hosting webových stránek na 1000 korun ročně.

Nejlepší na WordPressu je, že jsou pro něj vytvořeny tisíce šablon (vzhledů) zdarma a ještě větší množství prémiových šablon. Můžete si vybrat šablonu a poté si přizpůsobit design pomocí nástrojů drag & drop. Podívejte se na to, jaká je nejlepší WordPress šablona 2022.

Pro WordPress je k dispozici více než 59 000 bezplatných pluginů. Tyto pluginy jsou jako aplikace pro webové stránky WordPress, které vám umožní snadno přidat funkce, jako jsou kontaktní formuláře, podcasty, online obchod a další. Koukněte se na naše návody pro populární WordPress pluginy.

Doufáme, že vám tento článek pomohl odpovědět na otázky, co je to blog a jaký je rozdíl mezi blogem a webovou stránkou.

Správa WordPress webu

Nemusíte na to být sami. Pomůžeme vám s pravidelnou údržbou i novými vylepšeními.

Více informací

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík

Neuteklo vám něco?

Pokrok a WordPress na nikoho nečekají, tak nám tu raději nechte e-mail, ať o nic nepřijdete!

Zkontrolujte svoji doručenou poštu nebo spam koš, abyste mohli svůj e-mail potvrdit.

Vylaďte WordPress stránky s naším tahákem

V e-booku najdete informace a rady pro WordPress od A do Z. Zadejte e-mail a my vám WordPress tahák pošleme.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu nebo spam koš, abyste mohli svůj e-mail potvrdit.

Přejít nahoru